بحران، رو در روی ” روی”

گرچه عوامل زیادی وجود دارند که بر قیمت روی تاثیر گذارند به نظر می رسد بعد از چندین سال مازاد عرضه،سرانجام قواعد برای این فلز در حال تغییراست.

بازار جهانی روی به طور سنتی بیشتر تحت تاثیر عرضه است تا تقاضا و این موردی است که قطعاً امسال هم تاثیر گذاربوده چرا که در همراهی با وضعیت جدید بازار که در آن کمی کسری در عرضه ملاحظه می شود، قیمت ها هم در حال صعود هستند .

اوگن واین برگ، رییس بخش تحقیقات کالا در کامرتز بانک Commertzbank آلمان می گوید: ” بازار روی به صورت فزاینده ای رو به رونق است” و می تواند بیشتر از این هم رونق بگیرد.

او در ادامه تصریح می کند واقعیت این است که نه تنها رشد میزان تقاضا از هر گونه افزایشی در ظرفیت تولید جلو زده بلکه برای کارخانه های تولید کننده روی آسان نخواهد بود که در آینده ای نزدیک میزان عرضه خود را به صورت بارزی افزایش دهند .

روبین بهار رییس بخش تحقیقات فلزی در societe Generale می گوید یکی از دلایل برای این وضعیت ” بسیار جالب” در عرضه این است که تا به امروز کارخانه های ذوب روی در چین انگیزه ای نداشته اند که میزان فراورده های تولیدی خود را افزایش دهند. او اضافه می کند : اگر قیمت روی بیش از این بالا رود این امر ممکن است اتفاق افتد.

واین برگ می گوید فعالیت های فعلی بازار مبین آن است که قیمت های روی اکنون به میزان قیمت های سرب رسیده که این خود باعث جذب فعالیت های سرمایه ای بیشتر در این حوزه خواهد شد و این امکان به نوبه خود ممکن است باعث افزایش بیشتر قیمت های روی شود. یوری بلینسکی تحلیلگر بازارهای سرمایه ای CHF تورنتو می گوید که با قیمت های بالای ۱۶ ماه اخیر و افزایش قیمتی که در طول سه ماه اخیر به بیش از ۱۲ درصد رسیده است. روی یکی از ” پر امید ترین” فلزهای روز است.

اندروکول، تحلیلگر ارشد فلزات در بولتن تحقیقی متال می نویسد که قیمت های روی چهار هفته متوالی صعود ” را در ژوئن و اوایل جولای پشت سر گذاشته اند از جمله یک جهش ۵/۲ درصدی داشته اند که این امکان را برای این فلز فراهم کرده که بتواند از مانع مقاومت فنی ۲۲۰۰ دلار برای هر تن عبور کند. او می گوید که در دورنمای” رونق بازار روی ” هدف بعدی افزایش بیشتر قیمت ها به ۲۳۰۰ دلار برای هر تن در مرحله اول و احتمالاً به ۲۵۰۰ تا ۲۶۰۰ دلار برای هر تن در مدتی طولانی تر است.

داستان رونق روی که عامل افزایش قیمت های روی می باشد از دو قسمت تشکیل شده است.کول می گوید اولین بخش این داستان جزء کوتاه مدت تر آن است که شامل سقوط سهام و بروز کسری درمیزان عرضه پس از شش سال مازاد عرضه است. بر اساس اطلاعات اولیه ای که توسط گروه مطالعات بین المللی روی و سرب (ILZSG) تهیه شده، از ماه آوریل در بازار جهانی روی معادل ۱۰۷ هزار تن کسری در عرضه وجود داشته و در همان زمان در بازارهای بورس شانگهای و ۱۲۳LME هزار تن کاهش در سهام گزارش شده مربوط به فلز روی وجود داشته است.

معادنی که تعطیل شده و یا در بهره برداری دچار وقفه شده اند.

کول می گوید جزء دوم که می تواند تاثیری میان مدت تا دراز مدت بر بازار کنسانتره ها به خصوص در خارج از چین داشته باشد بسته شدن یک سری از معادن قدیمی تر و همینطور تاخیردر راه اندازی معادن تازه و یا در بهره برداری از ظرفیت معادن گسترش یافته است. این روند از سال گذشته آغاز شده و ممکن است تا سال ۲۰۱۶ ادامه پیدا کند.

امکان دارد این عوامل در طی چند سال آینده حتی باعث کمبود بیشتر روی شوند. وین برگ می گوید: جهان شاهد رشد ناچیزی در تولید فرآورده های معدنی بوده است” و اضافه می کند که به عقیده ی او هر چه که جلوتر برویم این افزایش زیر سطح متوسط ادامه پیدا خواهد کرد.

بر اساس نظرات مایکل ویدمر متخصص فلزات در بانک آمریکایی مریل لینچ(Merrill Lynch) داستان روی همیشه داستان عرضه است او می نویسد پایان یافتن عمر تعدادی از بهره برداری ها از معادن کمک کرده تا بازار روی توازنی دوباره پیدا کند.

اکنون تنها تعداد معدودی از معادن روی در دست توسعه هستند،” ویدمر می گوید قبل از بروز تغییر لازم است اصلاح بیشتری در جهت حفظ قیمت ها صورت گیرد. کی. سی. چنگ. اقتصاد دان ارشد در IHS معتقد است که این امر بر این ترس دامن زده که شروع سال ۲۰۱۵ می تواند با مشکلاتی در عرضه روی همراه باشد.

پل وایت مدیر آمار و مطالعات بازار درILZSG می گوید تولید جهانی معدنی روی در ژانویه- آوریل در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان کم ۴ دهم درصد بالا رفته و به مقدار ۴ میلیون و ۲۱۰ هزار تن رسیده است. این افزایش به علت گشایش و گسترش معادن بریسمک- مک لئود Bracemac –Macleod درکانادا، والاردناvalardena در مکزیک و معدن سانتاندر و سرولیندوSantander and Cerro Lindo در پرو بوده که در مقابل آن ها دو معدن عمده روی کانادا( برونزویک Brunswick با ظرفیت تولید ۲۴۰ هزار تن در هر سال و معدن پرزرورنس Perseverance با ظرفیت تولید ۱۱۵ هزار تن در هر سال ) در طی سال گذشته بسته شده اند.

همچنین تولید معدن جدید و روباز پرکوا Perkoa که متعلق به گلن کور Glencore در بورکینافاسو است در ماه مارس به حالت تعلیق درآمد، میزان استخراج در معدن رامپورا آگوچا Rampura Agucha هند که توسط شرکت ودانتاVedanta انجام می شد که در تغییر حفاری از روباز به عمق زمین کاهش پیدا کرد، معدن تالویوارا Talvivaara در فنلاند با مشکلات مالی دربهره برداری مواجه و استخراج از آن به حالت تعلیق درآمد و گشایش معدن دوگالد ریورDugald River متعلق به شرکت ام ام جی MMG در استرالیا به تاخیر افتاد.

ودر ادامه انتظار می رود معدن های روی بیشتری تعطیل شوند که برجسته تر از همه معدن بزرگ سنچریCentury دراسترالیا،متعلق به شرکت ام ام جی است که با ظرفیت تولید سالانه ۵۱۰ هزار تن قرار است در سال ۲۰۱۵ تعطیل شود.انتظار می رود در سال جاری معدن لی شین Lisheen واقع در ایرلند تعطیل شود این معدن دارای ظرفیت تولید ۱۷۵ هزار تن در سال بوده و شرکت ودانتا استخراج آن را انجام می دهد.

در طی سال ۲۰۱۶ چند معدن دیگر هم بسته می شوند از جمله معدن اسکورپیون Skorpion در نامیبیا با ظرفیت تولید ۱۵۴ هزار تن در سال و معدن بوکونو الکوش Bukowno Olkusz در لهستان با ظرفیت تولید سالانه ۷۰ هزار تن.

ویدمر می گوید که تاثیر منفی بسته شدن این معادن به طریقی با افزایش دربرنامه تولید معادنی جبران شده که قراراست بین سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۷ به فعالیت درآیند، مانند طرح های شرکت تک ریسورسس Teck Resources برای راه اندازی دوباره معدن پند اوریل Pend Oreille در آمریکا برای سال ۲۰۱۵ که می تواند حدود ۴۴۰۰۰ تن روی را به بازار عرضه کند.وایت می گوید همچنین تعدادی طرح برای بهره برداری از معادن جدید تحت بررسی است که می توانند تولید روی خود را در سال ۲۰۱۶ آغاز کنند. او اضافه می کند: اما این سوال اساسی باقی می ماند که در طی چند سال آینده چه اتفاقی خواهد افتاد”.

امکان دارد کشور چین که ساختار صنعت روی آن متفاوت از دیگر کشورهاست و دارای بیش از۸۵۰ معدن کوچک است که می توانند سریع تر وارد عمل شوند، به همراه حدود ۲۰ معدن متوسطی که دارد بتوانند فاصله بین عرضه و تقاضا را، تا زمانی که ظرفیت اضافی دیگر معدن های روی در دنیا به جریان تولید بپیوندند. بر طرف کنند، البته با در نظر گرفتن این فرض که قوانین محیطی در چین زیاده از حد محدودیت ایجاد نکنند.

کول می نویسد در حالی که در طول ماه می سال جاری تولید کنسانتره روی چین۴/۱ درصد کاهش داشته. بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط موسسه صنعت فلزات غیرآهنی چین، ماه می با تولید ۵۱۸٫۶۰۸ تن روی هنوز رکورد خود را به عنوان سومین ماه پر تولید حفظ کرده است.

او می گوید که این نشانگر آن است که معدن کاران چینی در حال افزایش تولید روی در معادن هستند.

” به احتمال زیاد این رویداد در واکنش به بالا رفتن قیمت ها و کاهش واردات بوده است که در ماه می با ۱۹۴٫۱۰۷ تن دارای کمتر مقدار از ماه مارس ۲۰۱۳ بوده و ازسال ۲۰۰۷ دومین رتبه را از لحاظ مقدار کم واردات داشته است” کول در ادامه می گوید این حقیقت که کل واردات کنسانتره روی در ظرف پنج ماه اول سال در مقایسه با مدات مشابه سال پیش فقط ۱/۹ درصد افزایش داشته می تواند نشانگر این مطلب باشد که شرایط بازار کنساتنره جهانی روی شروع به سخت تر شدن کرده است.

وینبرگ می نویسد در همین زمان صورت مشهود موجودی کالا در MLE و بورس شانگهای به پایین ترین حد خود در طی چند سال رسیده است.چنگ از شرکت IHS می گوید کالای مشهود روی در بازارهای بورس که بعد از رکورد اقتصاد روی در بازارهای بورس که بعد از رکورد اقتصاد جهانی،در سال ۲۰۰۹ به سرعت افزایش پیدا کرده بود امسال در آغاز سال نو در حدود همان یک میلیون تن باقی ماند و تا اواسط ماه می به ۹۵۰ هزار تن سقوط کرد. او می افزاید “انتظار ما این است که میزان کالا در طی دوازده تا هجده ماه آینده از این هم محدودتر شود.”

اما قضیه آن قدر هم که به نظر می آید حتمی نیست. ویدمر می گوید:”میزان کالای روی موجود در بورس برای مدتی کاهش یافت اما سوال این است که آیا کالای روی در حال تبدیل از کالای گزارش شده به کالای گزارش نشده است و یا این که میزان آن واقعاً در حال کاهش است.”

“بازار روی به صورت فزاینده ای رو به رونق است” و می تواند بیشتر از این هم رونق بگیرد.او در ادامه تصریح می کند واقعیت این است که نه تنها رشد میزان تقاضا از هر گونه افزایشی در ظرفیت تولید جلو زده بلکه برای کارخانه های تولیدکننده روی آسان نخواهد بود که در آینده ای نزدیک میزان عرضه خود را به صورت بارزی افزایش دهند.

تقاضای زیاد برای فلز روی

درهمین حال تقاضای جهای برای فلز روی به طور نسبی زیاد بوده و انتظار می رود امسال در مقایسه با سال گذشته با حدود ۵ درصد افزایش مواجه باشد. با ارائه این مطلب که بزرگ ترین بازار کاربردی روی در استیل گالوانیزه است،وایت ادامه می د هد که رشد تولید این فرآورده وابستگی زیادی به بخش های ساخت و ساز وصنعت خودرویی دارد.

بلینسگی با این تخمین موافق است که در حدود ۶۰ درصد از مصرف کلی روی در ساخت فولاد گالوانیزه به کار می رود که با تخمین ILSZG در فاصله ی ماه های ژانویه – آوریل میزان تولید آن ۵/۷ درصد افزایش یافته و به ۴ میلیون و ۴۴۰ هزار تن رسیده است.

اخیراً نه تنها تقاضا برای فلز روی در بین اقتصادهای رو به رشد زیاد بوده بلکه رشد تقاضا در آمریکا هم تثبیت شده است. وین برگ اضافه می کند با این وجود چین عامل اصلی تقاضا برای روی باقی مانده است.

چنگ معتقد است که با بازگشت تقاضا برای خرید روی از طرف کشورهای دیگر، تقویت اقتصاد آمریکا میزان رشد کمی کمتر در کشور چین به این علت که این کشور درصدد است بخش فولاد خود را به اندازه ی مطلوب برساند، این امکان وجود دارد که تغییری در میزان تاثیرگذاری کشور چین بر بازار تقاضای روی صورت گیرد.

اما در حالی که میزان تقاضای چینی ها برای فلز روی “کمی نا امید کننده” شده که علت آن تا حدی کاهش رشد اقتصادی چین به خصوص در بخش دارایی بوده، ویدمر اعتقاد دارد که این چندان هم بد نبوده است. وایت می گوید در حالی که میزان رشد تقاضا برای فلز روی در چین، که در فاصله ی ماه های ژانویه – آوریل هنوز رقم بهت انگیز ۴/۱۲ درصد بوده، کمی کندتر از دوران گذشته است این میزان دور از یک شالوده بسیار بزرگتر است.

به همین دلیل کشور سعی دارد که به طور مداوم این میزان را بر حسب تناژ افزایش دهد بهار می گوید چین هنوز در حال سرمایه گذاری برای ارتقاء زیر ساخت های خود و تمام مسائل شهرنشینی مرتبط با آن است که این امر باعث شده نیازی برای بهسازی خطوط راه آهن، جاده ها، پل ها و زیر ساخت های منابع آبی به وجود آید. همچنین دولت با راه اندازی یک شبکه نسل چهارم تلفن همراه باعث ارتقاء بخش ارتباطات هم شده است. علاوه بر این امسال صنعت اتومبیل سازی چین به خصوص در بخش اتومبیل های مسابقه ای وخودروهای چند منظوره دارای فروش بسیار خوبی بوده است.

آمار نشان می دهد که در اولین فصل سال ۲۰۱۴ فروش این اتومبیل ها از رشد تقریبا ۹ درصدی در مقایسه با همین مدت در سال پیش برخوردار بوده که در ادامه فروش بسیار خوب سال ۲۰۱۳ بوده است.

بهار می گوید در حالی که در طی سالیان اخیر تقاضای اروپایی ها برای روی “واقعاً اسف بار” بوده اما چندی است با بیرون آمدن از رکورد اقتصادی نه تنها در بخش تولید آن بلکه در تقاضاهای مربوط به ساخت و ساز این منطقه هم نشانه هایی از ثبات دیده می شود.

در طی اولین فصل از سال ۲۰۱۴ در مقایسه با همین مدت از سال قبل تولیدات صنعت اتومبیل سازی ۷ درصد رشد داشته است، در کنار آن بخش های تولیدی خاص دیگر مانند صنایع وسایل الکتریکی خانگی هم با پیشرفت مواجه بوده اند. هر دو بخش ساخت و ساز مسکونی و غیر مسکونی هم شرکت بهتری درافزایش مصرف منطقه ای روی داشته اند. بر اساس آمار ILZSG این افزایش مصرف به صورت ماه به ماه تدریجی بوده گرچه که حجم آن از اول سال جاری تا کنون پایین تر از ۹ دهم درصد بوده است. چنگ می گوید یک دلیل این امر آن است که اروپا از ظرفیت عظیم چین استفاده کرده و با واردات گالوانیزه با قیمت پایین تر از این کشور به طور مستمر خود را درگیر چالش می کند.

ویدمر می گوید تقاضای آمریکا برای فلز روی در شروع سال نو نسبتاً کم بود اما از آنجا که بخشی از آن در ارتباط با مسائل آب و هوایی بوده با ادامه ی سال وضعیت تقاضا در آمریکا بهتر شده و انتظار می رود همین روند ادامه پیدا کند.

واحد تحقیقات متال بولتن می گوید فعالیت های تولیدی در آمریکا و در راس آن ها صنعت اتومبیل و بخش انرژی آمریکا به پیشرفت تدریجی خود ادامه خواهند داد. گزارش US Federal Reserve اعلام می کند که تولید صنعتی لوازم خانگی با ۳/۴ درصد رشد نسبت به ماه می سال گذشته ادامه دارد که شامل ۳/۵ درصد سود در تولید کالاهای بادوام بوده است.

مشابه با مورد اخیر، شاخص تولید و خرید مدیران که توسط Institute for Supply Management ارائه شده به طور کلی در طول سال رشدی صعودی داشته که این مورد در باره شاخص اطمینان مشتری که توسط Conference Board ارائه شده هم مصداق دارد. صنعت اتومبیل سازی آمریکا در این امر پیشتاز است و فروش بیش از انتظار خوب این بخش در ماه ژوئن باعث تقویت بیشتر آن شد.

این فروش خوب مبین آن است که تولیدکنندگان اتومبیل در آمریکا در مسیر تولید نزدیک به ۵/۱۶ میلیون خودرو در طی سال جاری هستند، این رقم نزدیک به دو برابر تولید ۶/۸میلیون خودرویی است که در کوران دوران رکورد اقتصادی تولید شد.

“اساس بازار روی مطمئنا در حال حرکت بر روی مسیر درستی است”بهار این را میگوید و پیش بینی می کند همین امر باعث تقویت قیمت ها در دو سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ شود.در حالی که اتفاق آراء بر این است که در آینده نزدیک قیمت ها موقعیتی نسبتا تثبیت شده خواهند داشت،با قیمت های LMB که در همین حدود فعلی بیش از ۲۲۰۰ دلار برای هر تن شناورند.

افزایش زیرساخت ها

حتی بخش کند ساخت و سازهای غیر مسکونی نیز شروع به پیشرفت کرده و احتمال می رود روند ساخت و سازها در پایان امسال و سال آینده سرعت بیشتری به خود بگیرد انتظار این است که ساخت و ساز در زمینه ی زیرساخت ها هم دوران رکورد را پشت سر بگذارد به خصوص اگر کنگره آمریکا دوباره لایحه بزرگ راه (Highway Bill) را تصویب کند که قرار است در ۳۰ سپتامبر دوره اعتبار آن به سرآید.

بهار می گوید یک لایحه ی محکم و دراز مدت که نیازهای زیرساخت های ملی را تحت پوشش می گیرد تقاضا برای فلز روی د ر آمریکا را افزایش می دهد به گونه ای که حتی با وجود مشکلات مر بوط به آب و هوا در طی فصل اول سال جاری این شاخص ۲/۸ درصد صعود داشت.

” اساس بازار روی مطمئناً در حال حرکت بر روی مسیر درستی است” بهار این را می گوید و پیش بینی می کند همین امر باعث تقویت قیمت ها در دو سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ شود در حالی که اتفاق آراء بر این است که در آینده نزدیک قیمت ها موقعیتی نسبتاً تثبیت شده خواهند داشت،با قیمت های LMB که در همین حدود فعلی بیش از ۲۲۰۰ دلار برای هر تن شناورند، اعتقاد و این برگ این است که قیمت ها بیش از آن که پایین بیایند بالا خواهند رفت.

ویدمر با این نکته موافق است و می گوید کمبودی که امسال در بازار گسترش پیدا می کند در طی چند سال بعد افزایش خواهد یافت که عاملی برای تقویت قیمت های روی به حدود ۲۵۰۰ دلار برای هر تن در سال ۲۰۱۶ خواهد بود.

کول معتقد است علیرغم وضعیت فعلی سقوط سهام، دلار کم بنیه، داده های قابل اطمینان اقتصاد کلان، و نشانه های فنی امیدوارکننده هنوز خیلی زود است که بازار بیش از اندازه رونق بگیرد.”با این که بازار روی بسسیار روان تر از نیکل است، ما فکر نمی کنیم مستعد آن باشد که رشد سریعی ماند نیکل را تجرفه کند”، گر چه در ادامه تصدیق می کند در د راز مدت قیمت های بالای ۲۵۰۰ تا ۲۶۰۰ دلار در هر تن امکان پذیر است.

فلز روی در هنر، معماری و مهندسی

” برج آسمان ” اثر راب مولهول لند در شهر ایردری کشور اسکاتلند توانست در بخش گالوانیزه جایزه معماری سال ۲۰۱۴ رااز انجمن گالوانیزه کاران انگلستان دریافت کند. این تندیس که در سرازیری بادگیر پارک جنگلی رایاردز Rawyards قرار گرفته، از ۱۴۰۰ متر میله فولادی ساخته شده که در درازا برش خورده و توسط ۶۰۰۰ جوش به هم متصل شده اند. ترکیب کلی این تندیس شبیه به چوب هایی هست که در هم تنیده شده اند این تندیس ۶ متری به صورت یک پارچه گالوانیزه شده است. همچنین اخیراً انجمن گالوانیزه کاران به همراهی ناشر تخصی کتاب های معماری Artifice Artificebooksonline.com در یک طرح بزرگ شرکت کرده و از کتابی رونمایی کرد. نام این کتاب کیمیاگری گالوانیزه کردن هنر، معماری و مهندسی است. در این کتاب طرح های نمونه ای به نمایش گذاشته شده که در آن ها از فولاد گالوانیزه استفاده شده و همینطور در آن مجموعه ای مقالات درج شده که دیدگاه های تخصصی فردی را در زمینه های تاریخ، مهندسی، مواد و هنر گالوانیزه کردن ارائه می کند.

ماهنامه پردازش: گزارشی از وضعیت جهانی صنعت روی و مشکلات آن
روی آوردن به روی

روی نقش مهمی در حفاظت از آهن و فولاد در برابر زنگ زدگی دارد. در واقع براساس آمار اتحادیه بین المللی روی تقریبا۶۰ درصد روی در جهان برای گالانیزه کردن استفاده می شود اما این بازار، بازاری بدون تغییر و پویایی نیست و پیشرفت ها به بهبود میزان حفاظت از زنگ زدگی و گسترش حوزه کاربرد روی ادامه می دهند.

تیسن کروپ استیل یوروپ (Thyssen krupp Steel Europe) دو پوشش حفاظتی جدید را ارئه کرده است که بر پایه مس بوده و برای ورق های فلزی بدون حفاظت به کار رفته در خودرو طراحی شده اند: زد. ام. اکوپروتکت و زد . ام .پرایم پروتکت . این پوشش های طراحی شده هر دو آلیاژ روی منگنز هستند که گفته می شود نسبت به پوشش هایی که از روی خالص ساخته می شوند مزایایی دارند . تیسن کروپ می گوید با میزان بسیار بیشتر حفاظت در برابر زنگ زدگی، می توان ضخامت پوشش را به حدود یک سوم ضخامت پوشش های متداول کاهش داد. این امر باعث حفظ منابع و کاهش هزینه ها می شود.

این شرکت می گوید با این پوشش ها برای خودرویی با اندازه متوسط ۲ کیلوگرم یا بیشتر د ر مصرف روی صرفه جویی می شود. به علاوه حفاظت بهتر نه تنها برای سطوح صاف بلکه برای گوشه ها و خراش ها نیز فراهم می شود که هر دو نواحی پرریسکی هستند.

ورق فلزی با پوشش های جدید ویژگی های فرآوری بهتری نیز دارند این ورق ها با داشتن سطح سخت تر خوردگی کمتری در قالب پیدا می کنند و این به معنای تولید قطعات بیشتر قبل از ضروری شدن تمیز کردن قالب است. پوش نازک تر جوشکاری قطعات را هم آسان تر می‏ کند. تیسن کروپ می گوید صنعت خودروسازی می تواند بدون مشکل به سمت پوشش های جدیدی برود که با غوطه وری گرم ایجاد می شوند چون زد. ام. اکوپروتکت پرداخت نهایی سطحی را فراهم می کند که به اندازه قطعات گالوانیزه تولید شده با غوطه وری گرم کیفیت بالایی دارند. گفته می شود زد. ام. پرایم پروتکت همان مزایا را با پرداخت نهایی حتی بهتر و بسیار صاف و هموار دارد. نیپون استیل اند سامیتومو متال (NSSMC) سوپردایما (Super Dyma) را به عنوان یک ورق فولاد ضد زنگ پیشرفته ارائه کرده است.پوشش این ورق آلیاژ روی است که با روش غوطه وری گرم روی ورق قرار داده می شود و متشکل است از حدود ۱۱ درصد آلومینیوم، ۳ درصد منیزیوم و ۰٫۲ درصد سیلیکون . این محصول برای گستره وسیعی از کاربردها از جمله ساختمان سازی، خودروسازی لوازم خانگی و انرژی خورشیدی مناسب است.

این ورق ضد زنگ سال گذشته در پنل های داخلی درب هوندا آکورا آر. ال. ایکس در بازار آمریکا به عنوان اولین کاربرد خود در خودروسازی به کار برده شد. NSSMC می گوید یک دلیل عمده این کاربرد مقاومت این ورق در برابر سایش الکترولیتی در زمان اتصال فولاد به آلومینیوم است که در ساختار درب هیبریدی هوندا مورد استفاده قرار می گیرد.

ان. اس. بلواسکوپ کوتد پروداکتس (NS Bluescope Coated Products) که شرکت مشارکتی NSSMC و بلواسکوپ استرالیا با سهم مالکیت برابر آن ها است با تبدیل خط پوشش دهی شماره ۲ شعبه خود در رایونگ تایلند، تولید سوپردایما را در تایلند به عنوان اولین تولید خود خارج از ژاپن شروع خواهد کرد . ظرفیت گالوانیزه سازی دو خط تولید این شرکت تایلند به روش غوطه وری گرم ۳۲۰ هزار تن در سال است و انتظار می رود تولید سوپردایما در چهار ماهه سوم ۲۰۱۵ شروع بشود. یک راه دیگر برای افزایش خاصیت ضد زنگ بودن فولاد گالوانیزه استاندارد قراردادن یک پوشش دیگر روی آن است. شرکت NEI وادقع در سامرست نیوجرسی آمریکا نانومایت TC-5001 را ارائه کرده است که یک پوشش شفاف تک جزئی است و گفته می شود خاصیت ضد زنگ بودن فولاد گالوانیزه و آبکاری شده با روی را تحت شرایط جوی سخت و شدید به طور قابل توجهی بهبود می دهد. نانومایت با غوطه ورسازی، اسپری کردن یا برس زنی روی فلز قرار داده می شود. در تست های استاندارد سالت اسپری، قطعات پوشیده از TC-5001 پس از ۱٫۰۰۰ ساعت هیچ زنگار سفید پس از ۱٫۲۰۰ ساعت هیچ زنگار سرخی را نشان نمی دهند. برای قراردادن پوشش های برپایه روی میتوان از آبکاری نیز استفاده کرد. مزوکت اوهایو (Meso Coat of Ohio) آمریکایی سرماکلد (CermaClad) را به عنوان تکنولوژی آبکاری فلزی پر سرعت سطح های بزرگ معرفی کرده است در این تکنولوژی از لامپ قوسی پر شدت برای ترکیب کردن سریع مواد حفاظتی آبکاری مانند روی و سرامیک بر روی سطوح فلزی از جمله سطح داخلی لوله های فولادی استفاده می شود. این پوشش نه تنها باعث حفاظت شدید در برابر زنگ زدگی در شرایطی سخت آب وهوایی می شود بلکه مقاومت ورق در برابر خوردگی و سایش را نیز بیشتر می کند. بین پوشش و بستر آن یک پیوند متالوژیکی واقعی ایجاد می شود.

این شرکت می گوید سرعت این فرایند همگامی آبکاری با سرعت خط نورد فولاد را تضمین می کند و این امر زمان انجام کار را برای آبکاری لوله ها، صفحات و میله ها۸۰-۷۵ درصد کاهش می دهد. مزوکت در ماه مارس جایزه سال نوآوری در حوزه ضد زنگ سازی (گروه پوشش و آستر) را برای سرماکلد از انجمن ملی مهندسان سایش آمریکا (NACE) دریافت کرد. آباکان واقع در فلوریدای آمریکا ۷۱ درصد مالکین مزوکت را دارد.

در ماه مه، مزوکت برای یک پروژه شش ماهه برای ارائه سرمالکد برای پل ها از موسسه حفاظت محیط زیست آمریکا کمک بلاعوض تحقیقات نوآوری شرکت های کوچک را دریافت کرد.

مزوکت لایه های نازک مواد اختصاصی روی را برای زیر ساخت های عمومی به کار خواهد گرفت و به عنوان جایگزین برای گالوانیزه سازی رایج در نظر گرفته شده است.

ماهنامه پردازش: گزارشی از پوشش‏های جدید حفاظتی برای استفاده صنایع گوناگون