اقتصاد معدنی در سایه تحریم ها

قیمت سرب و روی به کف رسیده است
جولای 23, 2015
بی‌ارزش‌های ارزشمند
جولای 27, 2015

دولت های مختلف با شعارهایی نظیر اجرای اقتصاد غیرنفتی و گسترش فعالیت‏های معدنی و معدن چرخ محرک صنعت، وارد میدان می‏ شوند و پس از اندکی با انبوهی از مشکلات روبرو شده و به ناچار از شعارهای خود عقب می نشینند.

عدم وجود نظارت کافی در مورد مسائل مربوط به منابع طبیعی و محیط زیست، عدم وجود کارشناسی دقیق در صدور گواهی کشف و پروانه بهره‏ برداری و پیشرفت فیزیکی، حقوق دولتی معادن، بهره مالکانه و غیره مشکلاتی هستند که تا به امروز راه حل دقیقی برای آن ها پیدا نشده است.

در صورتی که در حالت ایده آل سهم بخش معدن و صنایع معدنی در صادرات غیرنفتی کشور می تواند به بیش از ۵۰ درصد در سال برسد تا زمانی که معدنکاری در ایران به روش سنتی و غیرمدرن انجام می‏شود نمی‏توان چشم انداز روشنی برای آینده معدنی کشور تصور کرد. بدون تردید تحریم‏های اعمال شده در سنوات گذشته ضربه مهلکی به این بخش زده است. به این معنا که ارتباط با بسیاری از کشورهای پیشرو در این رشته به دلایل مختلف کم و قطع شده است. خریداری بعضی از تجهیزات غیر ممکن شده است.

دانش روز علیرغم تلاش دانشجویان و دانشمندان عزیز کشورمان شناسایی ولی هرگز بومی و حتی قابل استفاده در کشور نشده است. هزینه های مختلف از جمله تجهیزات معدنی، ماشین‏آلات حفاری، هزینه های گمرکی، بیمه کشتی و غیره دچار افزایش قیمت شده است. حال با وضعیت قیمت مواد معدنی که روندی رو به کاهش را نشان می دهد چشم امید جامعه معدنی کشور به مسئولین دوخته شده است تا این بار با تصمیمی صحیح در این بخش در فکر افزایش صادرات غیر نفتی و توجه به بخش معدن به معنای موتور محرک اقتصاد کشور باشند.

تحریم ها و سیاست‏های اقتصادی نامناسب که در پی آن رکود اقتصادی را در پی داشت اگرچه در یک سال گذشته از حالت بحرانی خود خارج شده است اما تاثیرات منفی آن کماکان پابرجاست و چه بسا اقتصاد کشور نیاز به زمانی طولانی برای بازگشت به حالت عادی خود داشته باشد.

در این راستا و در جهت بهبود شرایط در بخش معدن و فعالان معدنی در شرایط بعد از تحریم موارد زیر پیشنهاد می گردد:

۱- تعیین سیاست‏های مشخص و قابل اجرا و تعیین کننده جهت نیل به اهداف مورد نظر در معدن و صنایع معدنی.

۲- تدوین برنامه‏ای حمایت محور جهت کاهش ریسک در بخش معدن به گونه‏ای که با کوچکترین نوسان اقتصادی، فعالان این بخش دچار ضرر و زیان عمده که در بیشتر مواقع منجر به تعطیلی معادن می‏شود، نشوند.

۳- تهیه دورنمای بخش معدن به گونه‏ای که انتظارات با داشته‏های این بخش همسان گردد.

۴- گشودن درهای کشور به روی دانش روز و ایجاد اتاق فکرهای جدید با تلفیقی از نسل جدید معدنکار پویا و نسل قدیم با تجربه

به امید روزی که با رفتن سایه سنگین تحریم ها و نگاه مثبت مسئولین امر و با اعتماد بیشتر به ورود قشر جوان و تحصیل کرده شاهد رشد و
شکوفایی بیش از بیش معدن و صنایع معدنی باشیم.
کارشناس ارشد معدن- استخراج،بهرنگ پورغفاری

منبع: معدن ۲۴