الزام معدنداران به استخدام مسئول فنی

“کیمیا” سه شنبه در فرابورس کشف قیمت می‌شود.
دسامبر 21, 2015
حوادث ناشی از کار باید به صفر برسد.
دسامبر 23, 2015

مدیریت به عنوان یکی از ارکان اصلی برای پیشبرد اهداف سازمان‌ها است. تعیین استراتژی و خط‌مشی برای راهبری و هدایت اعضای سازمان را می‌توان به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت و شکست دانست. در این میان استفاده از دستاوردها و تجربه‌های دوره‌های مدیران گذشته برای راهبران جدید باعث می‌شود تا درصد خطا و اشتباهات کاهش یابد.

در این میان فعالیت بخش معدن به عنوان یکی از پرریسک‌ترین کارها شناخته شده و برای رسیدن به نتیجه مثبت باید برنامه‌ریزی‌های دقیق در این حوزه داشت. یکی از مهم‌ترین مسائل در بخش معدن، ایمنی محیط و اطمینان‌خاطر از سلامتی محیط کار کارگران معدن است. بنابراین سازمان‌های ذی‌ربط باید با نظارت کافی معدنکاران را با اصول ایمنی و فنی آشنا کرده و آنها را به رعایت این اصول ترغیب کند.

بخش نظارت در کنار مسئولان فنی
نادعلی اسماعیلی‌دهج، رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران درباره رویکرد جدید این سازمان و برنامه‌های در نظر گرفته برای افزایش میزان ایمنی معادن و فعالیت‌های معدنی در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: یکی از اصولی که در دستورکار سازمان نظام مهندسی معدن قرار گرفت و در برنامه معارفه نیز آن را بیان کردم اضافه کردن بخش نظارت بر فعالیت‌های معدنکاری در کنار مسئولان فنی است تا تمامی اصول و قوانین فنی و ایمنی رعایت شده و از حادثه‌ها و مخاطرات معدنی جلوگیری شود. همچنین از آنجایی که در دوره‌های قبلی برنامه آموزشی برای معدنکاران و فعالان این حوزه برگزار شده، در دوره جدید نیز این موضوع ادامه پیدا می‌کند و توجه بیشتری به آن خواهیم داشت. اجرای این دو اصل مهم در کنار یکدیگر موجب می‌شود مسائل ایمنی و فنی به‌درستی انجام شده و دیگر خبری از حادثه‌های تلخ معدنی نخواهد بود.
اسماعیلی‌دهج در ادامه گفت: یکی دیگر از برنامه‌های اصلی سازمان نظام مهندسی معدن ایران که هم‌اکنون در دستور کار قرار گرفته و با سازمان نظام مهندسی دیگر استان‌ها نیز درباره آن درحال مشورت هستیم ساماندهی مسئولان فنی است. به این ترتیب که با در نظر گرفتن برنامه آموزشی برای آنها، حضورشان را در معادن سرو سامان می‌بخشیم. معدندار باید آرامش‌خاطر کافی برای انجام فعالیت معدنی داشته باشد و بدون دغدغه اینکه ممکن است حادثه‌ای رخ دهد، کار خود را انجام دهد.
رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران از همکاری بهره‌برداران معدنی با این سازمان خبر داد و گفت: در قانون معادن آمده است که هر معدن باید مسئول فنی برای اجرای فعالیت‌های معدنکاری داشته باشد و اجرا نکردن آن خلاف قانون است و به معادن تذکر داده می‌شود که در صورت اجرایی نشدن آن مطابق با قانون با آنها برخورد خواهد شد. البته لازم به یادآوری است که موضوع یادشده مورد استقبال فعالان معدنی قرار گرفته است.

سلب صلاحیت از معادن بدون مسئول فنی
اسماعیلی‌دهج با بیان اینکه در بازدیدهای انجام شده از تعدادی از استان‌ها متوجه شدیم که برخی از معادن مسئول فنی ندارند، گفت: تعدادی از معادن نیز به دلیل شرایط رکودی حاکم بر این بخش به‌طور کلی فعالیت خود را متوقف کرده و برنامه‌ای برای استخدام مسئول فنی نداشته‌اند.
وی ادامه داد: در صورتی که معدنداران نسبت به استخدام و در اختیار گرفتن مسئول فنی اقدام نکنند سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها از هرگونه کمکی به آنها همچون تامین سوخت خودداری کرده و به آنها تذکر می‌دهند و اگر بازهم اقدامی انجام نشود آنها را به شورای‌عالی معادن معرفی کرده و براساس ماده «۲۰» قانون معادن سلب صلاحیت شده و معدن از طریق مزایده واگذار می‌شود. اسماعیلی‌دهج درباره سازمان نظام مهندسی معدن ایران و شروع دوره پنجم آن اظهار کرد: در دوره جدید سعی بر این است تا نظم و انضباط برای تمامی بخش‌ها در نظر گرفته شده و با الگوبرداری از سایر نظام مهندسی‌ها از نظم و برنامه خوبی برخوردار شود. همچنین یکی از برنامه‌هایی که در دستور کار نظام مهندسی کشور قرار دارد تعامل با وزارت صنعت، معدن و تجارت و تمامی تشکل‌های فنی، حرفه‌ای و مهندسی است. به همین منظور با بخش عمده‌ای از آنها جلساتی برگزار شده و با تبادل نظرها و پیشنهادها، برای ایجاد تعامل بیشتر بین طرف‌ها تلاش شده تا بتوانیم در کنار آنها تشکل‌های قوی و منظمی داشته و موجب رشد، افزایش ایمنی و بهره‌وری در معادن شویم.

منبع: گسترش صمت