الویت های بخش معدن از نگاه نعمت زاده

فناوری‌های جدید برای استحصال باطله‌ها به میدان آمدند
فوریه 20, 2016
سرمایه‌گذاران واقعی در بخش معدن چه کسانی هستند؟
فوریه 28, 2016

معدن از جمله بخش هایی بوده که در شرایط تحریم ها کمترین تاثیر را پذیرفته و در زنجیره معدنکاری اولین مرحله اکتتشاف است که از اولویت های وزارت صمت نیز محسوب می شود.

محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت که در سی و چهارمین گردهمایی و دومین کنگره بین المللی تخصصی علوم زمین در سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی سخن می گفت با بیان این مطلب افزود: علوم زمین نقش گسترده ای در توسعه کشورها دارد از اینرو با توجه به افزایش جمعیت جهان در طول سالیان گذشته، نیاز به منابع طبیعی، منابع فلزی و غیرفلزی لزوم شناسایی این ذخایر را افزایش می دهد.

وی گفت: کشورهای توسعه یافته بر روی شناسایی عناصر و موادمعدنی متمرکز شده اند و بعضا سیاست بسیاری از کشورها سرمایه گذارای بر روی ذخایر کشورهایی است که توانایی استفاده از منابع خود را ندارند.

نعمت زاده به اکتشافات پیش از انقلاب اشاره کرد و گفت: منابع خوبی در اثر این اکتشافات در کشور شناسایی شد اما گسترش اکتشافات سرمایه گذاری های خارجی و داخلی را می طلبد از اینرو حمایت های لازم از سرمایه گذاران از سوی دولت صورت خواهد گرفت و در بخش اکتشاف منعی برای حضور کشورهای دیگر نداریم.

وی اظهار داشت: معادن موجود در کشور از نوع کوچک مقیاس هستند و برای رسیدن به معادن در مقیاس بزرگ باید کارهای اکتشافی افزایش یابد هرچند که در سال های اخیر که حداکثر محدوده ثبت شده ۴۰ کیلومتر مربع بود اما اکنون با تغییر نگاه ها، محدوده های وسیع تری ثبت می شوند.

وزیر صمت با تاکید بر افکرهای کوچک در حوزه معدن تصریح کرد: یکی از مشکلات بخش معدن همین دیدگاه ها است که مارا با چالش مواجه کرده است. به همین دلیل برنامه ریزی ما تمرکز بر روی معادن بزرگ مقیاس است که در این راه نیاز به اصلاح سیاست ها دیده می شود.

وی خاطرنشان کرد: به منظور کاهش ریسک اکتشافات، اطلاعات اکتشافی که در شناسایی محدوده های امید بخش به آن رسیده ایم به شرکت های معدنی بخش خصوصی داده می شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: سازمان زمین شناسی به عنوان متولی این بخش به دلیل محدودیت های اعتباراتی، اقدام به واگذاری محدوده های معدنی شناسایی شده به بخش خصوصی کرده و شاهد آن هستیم که ۸۵ درصد از پهنه های امیدبخش به سرمایه گذاران خارجی و داخلی واگذار شده و با رفع تحریم ها ورود سرمایه گذاران به بخش اکتشاف نیز گسترش خواهد یافت.

نعمت زاده به ۱۵۰ هزار کیلومتر عملیات خطی ژئوفیزیک هوایی نیز اشاره کرد و گفت: از دی ماه امسال شاهد آزادسازی ۱۷ هزار محدوده بلوکه شده از طریق سامانه کاداستر بودیم.

وی ذخایر معدنی شناسایی شده کشور را ۴۰ میلیارد تن از انواع موادمعدنی ذکر کرد و افزود: برنامه ای بلند مدت برای فعالیت بر روی این معادن و موادمعدنی مختلف تدوین شده است.

وی به نقش معدن در اقتصاد مقاومتی نیز اشاره کرد و گفت: در سال های اخیر و با وجود تحریم ها علیه ایران، معدن از جمله بخش هایی بوده که کمترین تاثیر را از تحریم ها داشته و تنها در واردات ماشین آلات شاهد بروز مشکلاتی بودیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت به حجم قابل توجه سنگ آهن خام صادر شده در بین سال های ۸۴ تا ۹۲ اشاره کرد و افزود: ۱۰۰ میلیارد تن سنگ آهن به ارزش ۵ میلیارد دلار در این سال های از کشور صادر شد درحالی که در مدت مذکور شاهد واردات بیش از ۳۰ میلیارد دلار فولاد به کشور بودیم به همین دلیل تکمیل زنجیره ارزش از معدن به صنایع معدنی و نیز جلوگیری از صادرات مواد خام در دستور کار دولت قرار گرفت.

وی به مشکلات زیست محیطی و رادیواکتیو در برخی مناطق اشاره کرد و اظهار داشت: این مناطق بدون مطالعه باقی مانده بود ک با همکاری های صورت گرفته با ارگان های ذیربط در حال تکمیل اطلاعات از این مناطق هستیم. برای مثال محدوده ای ۱۰۰ هزار کیلومتری را با همکاری سازمان انرژی اتمی در حال اکتشاف هستیم.

نعمت زاده در خاتمه با بیان همکاری ایمیدرو در اکتشافات گفت: از ۲۰۰ هزار کیلومتر مربع ژئوفیزیک هوایی که به این سازمان توسعه ای داده شده تاکنون ۱۰۰ هزار کیلومتر ژئوفیزیک هوایی اتمام یافته است.

وی ادامه داد: در شرایطی که با کاهش قیمت ها و رکود بخش معدن در دنیا مواجه هستیم بهترین فرصت برای سرمایه گذاری است و اولین اولویت وزارت صمت نکمیل اکتشافات و توجه به عمق است.

محمدتقی کره ای، رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایران نیز در این گردهمایی با بیان اینکه چالش عمده ای که بخش معدن کشور با آن مواجه است برداشت ذخایر سطحی است گفت: ذخایر سطحی به سمت کم عیار شدن پیش می روند و در این شرایط یا باید به سمت ذخایر پرعیار عمقی رفته یا به ذخایر کم عیار سطحی اکتفا کرد.

وی افزود: به دلیل سقوط قیمت بسیاری از موادمعدنی در سال های اخیر، اگر بخشی بتواند تا سال ۲۰۱۹ به حیات خود ادامه دهد، می تواند جهش قیمت ها را نیز بعد از آن تجربه کند.

کره ای خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی یکی از سیاست های وزارت صمت حرکت به سمت عمق است و برای اینکار اکتشافات تا عمق ۱۰۰ متر پیش بینی شده است.

وی گفت: این در حالی است که متوسط عمق حفاری های اکتشافی در جهان ۷۹ متر است و برخی کشورها نظیر آمریکا تا حدود ۱۲۴ متر را نیز داشته اند و برخی مانند کشورهای آسیایی تنها ۳۵ متر ار تجربه کرده اند.

رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی به حمایت های وزیر از ژئوفیزیک هوایی نیز اظاره کرد و گفت: سال ۸۱ تنها ۴ هزار و ۶۰۰ کیلومتر خطی عملیات ژئوفیزیک هوایی در کشور انجام شد که با گذشت زمان این میزان افزایش یافته و تا این لحظه بالغ بر ۱۴۷ هزار و ۳۵۰ کیلیومتر بصورت خطی تحت عملیات ژئوفیزیک هوایی قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: پهنه های شناسایی شده در ۱۴ استان به شرکت های بخش خصوصی، انرژی اتمی و ایمیدرو واگذار شد.

وی برنامه سازمان زمین شناسی را تهیه ۳ هزار نقشه در برنامه ششم توسعه بیان کرد و گفت: تعداد نقشه های یک به ۲۵ هزار از سال ۸۹ تاکنون رشد چشمگیری داشته بگونه ای که از ۶ عدد به ۱۰۰ نقشه در این مقیاس رسیده است.

منبع: معدن ۲۴