ایران تنها کشوری است که نقشه‌های ژئوفیزیک هوایی ندارد.

صنایع معدنی نیازمند معرفی و زیرساخت
ژانویه 4, 2017
خیز شرکت های ایرانی برای حضور در LME لندن
ژانویه 8, 2017

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن گفت: این در شرایطی است که رتبه‌ دوازدهمی معدنی را در جهان دارد که البته پتانسیل‌های بیشتری که می‌توان گفت ایران از لحاظ معدنی هنوز بکر است.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، نادعلی اسماعیلی دهج شامگاه دیروز در نشست با اعضای نظام مهندسی معدن استان زنجان، اظهار کرد: سازمان نظام مهندسی معدن در سیزدهمین سال تاسیس و پنجمین دوره هیئت مدیره خود قرار دارد و با توجه به اینکه از سال ۸۲ شروع به کار کرده و بخش جوانی است ولی تاکنون توانسته است پیشرفت خوبی داشته باشد.

این مسئول با اشاره به اقدامات سازمان نظام مهندسی معدن، خاطرنشان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت بخشی از کارهای غیرحاکمیتی را به نظام مهندسی معدن واگذار کرده است که از جمله این کارها تشخیص صلاحیت فنی و تشخیص صلاحیت مالی، صندوق بیمه است و امیدواریم کارهای بیشتری را به این سازمان محول کند.وی سازمان نظام مهندسی معدن را سازمانی شناسنامه‌دار دانست و گفت: سازمان نظام مهندسی معدن ۳۶ هزار نفر عضو دارد که ۱۰ هزار نفر از اعضای آن تاییدیه صلاحیت در بخش‌های مختلف معدن هستند و دولت همکاری و استفاده خوبی از این سازمان دارد و از اقداماتی که باید دراین سازمان انجام می‌شده و مغفول مانده است یکی سفر به استان‌ها و نشست و گفت‌وگو با بخش‌های مربوطه و دیگری نظارت بر اعضای سازمان است و امیدواریم روزی برسد که قوانین و گواهی‌های صادره از این سازمان  همانند گواهی‌های نظام پزشکی معتبر باشد.

اسماعیلی با اشاره به ارکان و چارچوب سازمان نظام مهندسی معدن، یادآور شد: باید در این سازمان فعالیت از بالا به پایین باشد و در استان‌ها نیز هیئت مدیره‌ها از کمیته‌های موجود و آرا و نظرات آنها استفاده کنند، به طوری که در استان‌هایی که این رویه اجرا شده رضایت‌مندی کمیته‌های تخصصی افزایش یافته است.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران در رابطه با گزارش پایان عملیات، تصریح کرد: این گزارش‌ها زمانی جواب و نتیجه مطلوب را حاصل می‌کنند که توسط مهندس صاحب صلاحیت بر سر زمین مورد نظر تهیه شود و خود مهندس در محل حضور یابد و در این شرایط است که گزارش پایان عملیات نتیجه مطلوبی را حاصل کند.

در ادامه این جلسه، معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، گفت: استان زنجان، استانی معدنی است و این استان رتبه ۱۲ کشوری را در بخش معدن داراست.

رباب داداشی ادامه داد: در استان زنجان ۵۰۰ میلیون تن ذخیره معدنی قطعی و ۱۰ میلیون تن استخراج است و در این استان بالغ بر ۲۷۲ معدن فعال وجود دارد که فقط یکی از آن‌ها با مدیریت دولتی است.

این مسئول خاطرنشان کرد: اقدامات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در بخش معدن با سازمان نظام مهندسی معدن هماهنگ بوده و این سازمان در کارگروه منابع طبیعی و هیئت حل اختلاف ماده ۲۴ حضور دارد.

داداشی در رابطه با اقداماتی که سازمان نظام مهندسی معدن استان، تصریح کرد: برخی از کارهای غیرحاکمیتی سازمان صنعت، معدن و تجارت به این سازمان تفویض شده که از جمله آنها می‌توان به تعیین عیار مواد معدنی، نظارت بر اجرای طرح‌های بازرسی، طرح نظارت بر استخراج معدنی اشاره کرد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، تصریح کرد: استان زنجان جزو معدود استان‌هایی است که صنایع معدنی دارد. همچنین استان زنجان تامین کننده ۸۰ درصد شمش روی کشور است، به طوری که قطب روی کشور شناخته می‌شود.

در ادامه این جلسه، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان زنجان، اظهار کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اختیاراتی غیرحاکمیتی را به سازمان نظام مهندسی معدن استان تفویض کرده است.

مهدی حمیدی ادامه داد: نمونه‌برداری از معادن برای حقوق دولتی، تفویض کارشناسی ماده ۲۱، تحویل بارنامه‌های معادن، تایید تمامی صلاحیت‌های فنی و دولتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله اختیاراتی است که سازمان نظام مهندسی معدن دارد. همچنین در روزهای اخیر این سازمان تفاهم با آب منطقه‌ای برای نظارت بر حفر چاه‌ها داشته باشد و اقدامات مطلوب و مناسب سبب اعتماد دیگر ارگان‌ها به جز سازمان صنعت و معدن به نظام مهندسی معدن شده است.

وی تصریح کرد: این سازمان در کمیته رفع منابع طبیعی کرسی دارد ولی با این وجود در استان مشکلی در محدوده‌های معدنی با منابع طبیعی وجود ندارد ولی اگر مشکلی پیش بیاید در کمیته‌ها بررسی و حل می‌شود. همچنین تاکنون ۴ جلسه در رابطه با ماده مکرر ۲۴ تشکیل شده است و باید توجه داشته باشیم که ماده مکرر ۲۴ در حمایت از فعالان بخش معدن است.

منبع: اتاق خبر