ترسیم برنامه تولید معدن و صنایع معدنی تا سال ۹۹/ هدف گذاری استخراج۵۰۰ میلیون تن مواد معدنی تا ۴ سال آینده

ایران چهارمین تولیدکننده بزرگ ماده معدنی سرب و روی در آسیا
جولای 12, 2016
جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت زرین معدن آسیا
جولای 18, 2016

میزان استخراج معادن یکی دیگر از موارد پیش‌بینی شده برای این بخش است.

براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته باید استخراج از معادن فعال در کشور از ۴۰۰ میلیون تن در سال ۹۳ به ۵۰۰ میلیون تن در سال ۱۳۹۹ برسد.
برای سال آینده نیز استخراج از معادن باید ۴۲۰ میلیون تن باشد. سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی در گزارش خود از اهداف بخش معدن تا پایان برنامه ششم توسعه، هدف‌گذاری تولید در ۱۱ محصول منتخب را نیز اعلام کرده است. ظرفیت تولید آلومینیوم، مس، سیمان، استخراج سنگ‌آهن، روی، فولاد خام، کنسانتره زغال سنگ، سنگ تزئینی، کاشی و سرامیک و شیشه جام ۱۱ محصول معدنی منتخب است که هدف‌گذاری تولید در هر کدام از این محصولات بین سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ اعلام شده است.
براساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، تولید مس به‌عنوان یکی از کالاهای استراتژیک باید تا سال ۱۳۹۹ به ۴۶۶ هزار تن برسد. در هدف‌گذاری صورت گرفته تولید مس در سال آینده با میزان ۲۵۹ هزار تن تغییری را نسبت به سال ۹۳ تجربه نخواهد کرد. تولید آلومینیوم نیز در هدف‌گذاری صورت گرفته از ۴۸۰ هزار تن پیش‌بینی شده برای سال آینده باید به ۷۸۰ هزار تن در سال ۱۳۹۹ برسد، اما پیش‌بینی می‌شود تولیدکنندگان سیمان نیز در ۵‌سال (۹۹-۹۵) افزایش حدود ۱۰ هزار تنی را تجربه کنند. براساس برنامه‌ریزی سال آینده تولید سیمان به ۸۰ میلیون تن خواهد رسید. اما ظرفیت استخراج سنگ ‌آهن نیز که در سال آینده تولید ۸۸ میلیون تنی برای آن پیش‌بینی شده است در سال ۱۳۹۹ به ۱۲۵ میلیون تن خواهد رسید.
روی یکی دیگر از محصولاتی است که برای آن افزایش تولید ۱۵۰ هزار تنی پیش‌بینی شده است؛ به‌طوری‌که تولید این محصول از ۴۵۰ هزار تن در سال آینده در سال ۱۳۹۹ به ۶۰۰ هزار تن خواهد رسید. ظرفیت تولید فولاد خام نیز براساس هدف‌گذاری صورت گرفته از ۲۸ میلیون تنی که برای سال آینده پیش‌بینی شده است در سال ۱۳۹۹ به ۴۰ میلیون تن خواهد رسید.

منبع : پایگاه خبری معدن ۲۴