جذب سرمایه گذار خارجی معدن توسط دولت اشتباه محض است/ واگذاری سرب و روی مهدی آباد باید درس عبرت شود.

توسعه صنایع معدنی نیازمند واحدهای تحقیق و توسعه
نوامبر 24, 2015
یورو، سرب را ارزان کرد.
نوامبر 28, 2015

جذب سرمایه گذار خارجی از سوی دولت مغایر با اصل ۴۴ قانون اساسی است.

ابراهیم جمیلی؛ رییس خانه اقتصاد ایران در گفتگو با خبرنگار معدن ۲۴ با بیان این مطلب گفت: قطعا دولت به اندازه بخش خصوصی نمی تواند در جذب سرمایه گذار خارجی موفق باشد و این بستگی به میزان اعتماد دولت به بخش خصوصی و حمایت دولت از این بخش دارد.

وی در ادامه افزود: طرح های آماده واگذاری برای جذب سرمایه گذار خارجی هنوز از سوی دولت اعلام نشده و دولت همواره به عنوان رقیب بخش خصوصی در جذب سرمایه گذار خارجی در مجامع بین المللی ظاهر می شود بنابراین دولت باید ابتدا تکلیف طرح های آماده واگذاری را مشخص کند تا سرمایه گذار خارجی با بخش خصوصی وارد مذاکره شود.

رییس خانه اقتصاد ایران خاطر نشان کرد: هنوز شاهد حضور سازمان ها و شرکت های دولتی در سمینارهای خارجی برای جذب سرمایه گذار هستیم در حالیکه با اصل ۴۴ قانون اساسی، برنامه چشم انداز ۲۰ ساله و تکالیف بودجه سالیانه مغایرت دارد.

وی تصریح کرد: دولت باید به بخش خصوصی در جذب سرمایه گذار خارجی کمک کند و خود را عقب بکشد.

جمیلی با اشاره به عدم جذب سرمایه گذار خارجی مناسب در پروژه هایی از قبیل ۷ طرح فولادی از سوی دولت گفت: دولت باید از سرنوشت معدن سرب و روی مهدی آباد درس عبرت بگیرد زیرا دولت بر قرارداد منعقده این معدن با سرمایه گذار خارجی نظارتی نداشت و در طول ۳ سال قرارداد حتی یک دلار از سوی سرمایه گذار خارجی وارد کشور نشد.

رییس خانه اقتصاد ایران اظهار داشت: شرکت های سرمایه گذار خارجی به دلیل حضور دولت بر پروژه های آماده سرمایه گذاری ایران علاقه ای نشان نمی دهند.

وی در ادامه افزود: دولت باید راه دیپلماسی سیاسی را در جهت دیپلماسی اقتصادی برای بخش خصوصی باز کند و از قدرت خود برای حمایت بخش خصوصی در مقابل سرمایه گذار خارجی استفاده کند.

جمیلی با تاکید بر توسعه طرح های معدنی گفت: هر کجا بخش خصوصی وارد شده است به بهترین نحو و با کمترین هزینه پروژه اجرایی شده است  و دولت باید اجازه ورود به بخش خصوصی واقعی در جذب سرمایه گذار خارجی را بدهد.

منبع: معدن ۲۴