دو نگاه متفاوت از بازار فلزات در سال ۲۰۱۷

فعال معدنی: بیش از ۳۰ درصد ظرفیت ۴۵۰ هزار تنی ذوب روی فعال است.
فوریه 15, 2017
توسعه حوزه معدن۵۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد.
فوریه 21, 2017

بزرگترین بانک سرمایه گذاری آمریکا GoldmanSachs دیروز ۱۶ فوریه ۲۰۱۷ در گزارشی اعلام کرد که روند رو به رشد تزریق وام بانکی به اقتصاد چین مشابه شرایط سال ۲۰۰۸ بوده و میتواند باعث کمبود کامودیتی ها در بازار و تشکیل یک سوپرسایکل دیگر و جهش قیمتهای روی – نیکل و مس و… در سال ۲۰۱۷ شود.

چینی ها در ژانویه ۲۰۱۷ معادل ۲۹۶ میلیارد دلار وام بانکی پرداخت کرده اند که ۱۴۴ میلیارد دلار بیشتر از ماه دسامبر ۲۰۱۶ است. حدود ۵۰درصد این وام روانه بخش مسکن و زیرساخت شده و عامل تحریک بازار کامودیتی خواهد شد محاسبه ساده نشان میدهد که عملکرد چینی ها در رشد سرمایه گذاری ماه ژانویه ۸ برابر قول ترامپ بوده است. (۱۰۰۰ میلیارد دلار در ۱۰ سال)!

هم اکنون شاهد رشدیک درصدی قیمتها در معاملات امروز فولاد بودیم. و روند قیمت سنگ آهن مثبت است.

همچنین مس در انتظار رشد دوباره قیمت است .گزارش دیروز WBMS و یا “دفتر بین المللی آمار فلزات” نشان میدهد که مازاد عرضه مس از ۱۴۱هزار تن (۲۰۱۵) به تنها ۵۸ هزار تن(۲۰۱۶) کاهش یافته و در سال ۲۰۱۷ به سمت کمبود عرضه پیش میرویم. همزمان مذاکرات بین معدنکاران اسکوندیدا و BHP با محوریت وزیر کار شیلی بدون نتیجه خاتمه یافته و معدن گراسبرگ اندونزی متعلق به Freeport آمریکا نیز کماکان مجوز صادرات کنسانتره نداشته و تعطیل است.
از سوی دیگر دیروری کپتال اکو نو میکس در گزارشی جالب آورده است.

علارغم افزایش قیمت بیشتر فلزات در سال ۲۰۱۶، خوشبینی بازار فلزات درباره تقاضا به سمت رکود در سال ۲۰۱۷ می رود.

بورس فلزات لندن قیمت مس را در ۱۳ فوریه ۶۱۱۱٫۵ دلار بر تن اعلام کرد که ۴ درصد نسبت به قیمت ۵۸۷۷ دلار بر تنی ۳۰ ژانویه رشد داشت.
آلومینیوم در نیمه دوم سال ۲۰۱۶ رشد داشت برای مثال تولید آلومینیوم چین در ماه دسامبر ۱۴٫۲ درصد نسبت به سال گذشته این ماه رشد داشت و انتظار می رود تولیدات به رشد خود در ماه پیش رو ادامه دهد که منجر به کاهش قیمت می شود.
بورس فلزات لندن قیمت آلومینیوم را در ۱۳ فوریه ۱۸۷۲ دلار بر تن اعلام کرد که ۳٫۴ درصد افزایش از قیمت ۱۸۱۰٫۵ دلار بر تن در ۳۰ ژانویه دارد.
پیش بینی می شود سرب به از دست دادن سهم بازار ادامه خواهد داد.
بورس فلزات لندن قیمت سرب را روز دوشنبه ۲۴۴۵ دلار بر تن اعلام کرد که ۶٫۵ درصد از قیمت ۲۲۹۵ دلار بر تنی دو هفته گذشته رشد داشت.
در سال ۲۰۱۶ با توجه به کاهش عرضه روی قیمت روی جهش داشت. با این حال تحلیل ها نشان می دهند که تقاضای چین برای این فلز کاهش یابد.
بورس فلزات لندن قیمت روی را در ۱۳ فوریه ۲۹۵۸٫۵ دلار بر تن اعلام کرد که ۶٫۶ درصد از قیمت ۲۷۷۴٫۵ دلاری ۳۰ ژانویه افزایش داشت.

منبع: معدن ۲۴