سرب و روی همچنان بر مدار نزولی/تشریح جزییات قیمت ها در بازار

بخش معدن نیاز به تصمیمات جهشی دارد
سپتامبر 27, 2015
گام مشترک تشکل‌های معدنی برای توسعه
اکتبر 2, 2015

بررسی روند قیمت های سرب و روی در بازار ایران نشان می دهد بهای این دو فلز نیز همچون مس در هفته اخیر کاهشی بوده و هست.

حتی باوجود چشم اندازهای بعضا مثبت درمورد آینده بازار مس و پیش بینی بازگشت قیمت های فلز سرخ، بسیاری از کارشناسان روند قیمتی سرب و روی را همچنان کاهشی می دانند.

فلز سرب و روی نظیر سایر فلزات اساسی صعودی را در هفته نخست سپتامبر به ثبت رساند و میانگین آنها مثبت شد اما با ادامه روند رو به نزول اقتصاد چین و کاهش نرخ ارز این کشور که برای دومین بار در دو ماه اخیر (اولین سقوط بی سابقه قیمت ها در ۲۴ آگوست رخ داد) صورت می گرفت، این دو فلز نیز کاهشی شدند.

ناگفته نماند انتشار اطلاعاتی درخصوص عملکرد تولید کارخانه های چین که حاکی از کاهش شاخص بوده نگرانی کارشناسان را نسبت به وخامت شرایط در چین بیشتر کرده و اطمینان به بازارها را از بین برده است.

کاهش قیمت ها بگونه ای بود که در اولین روز از هفته گذشته بهای روی به ۱۵۸۶ دلار و ۵۰ سنت و سرب به ۱۶۲۵ دلار در هر تن رسید که کمترین نرخ ها از جولای ۲۰۰۹ تاکنون بوده است.

البته بخشی از این کاهش نرخ را می توان علاوه بر مشکلات موجود در اقتصاد چین به تعطیلات یک هفته ای این کشور از اول اکتبر تا هفتم این ماه نسبت داد چراکه به دلیل خروج تجار چینی از بازار، خرید کاهش یافته و با افت تقاضا باید شاهد کاهش بیشتر نرخ ها نیز بود.

بعد از افت یک ماهه بازارهای جهانی و اصلاح برخی از این روند کاهشی، به نظر می رسد قیمت های جهانی مس، سرب و روی همچنان روند نزولی باشد چراکه براساس پیش بینی ها، احتمال ریزش های جدی در شاخص بورس های عمده دنیا تقویت شده است.

گفتی است، این روند کاهشی نرخ ها درحالی به وقوع پیوسته که موجودی سرب و روی در بورس لندن نیز رو به کاهش است.

موجودی روی دیروز در بورس لندن به ۵۹۰ هزار و ۸۷۵ تن رسید درحالی که در آخرین روز هفته ۵۹۵ هزار و ۶۰۰ تن بوده است.

همچنین موجودی سرب دیروز ۱۶۴ هزار و ۱۲۵ تن بود درحالی که در روز جمعه هفته گذشته ۱۶۴ هزار و ۹۰۰ تن ثبت شده بود.

برخی تولیدکنندگان و فعالان بازار سرب و روی معتقدند، واحدهای تولیدکننده سرب و روی روزهای سختی را می گذرانند و چند عامل سبب افزایش سختی های موجود برای آنها شده است.

ابراهیم جمیلی می گوید، اولین عامل کمبود مواد اولیه است چراکه تنها فشار بر روی معدن انگوران بوده و سایر معادن هنوز وارد مدار تولید نشده اند.

وی گفت: عمده ترین تامین کننده خاک، معدن انگوران بوده و این معدن با حداکثر ظرفیت در حال کار است اما باتوجه به واحدهای موجود سرب و روی، تقاضا زیاد است.

جمیلی افزود: در بازارهای جهانی شاهد کاهش قیمت ها یودیم بنابراین در بازار داخل باید تجدیدنظر درخصوص قیمت های فروش خاک دیده شود.

وی کمبود نقدینگی را عامل دیگر فشار بر روی شرکت های تولیدکننده سرب و روی عنوان کرد و افزود: مشکلات بوجود آمده برای واردات خاک از قسمت غربی ترکیه سبب ادامه روند مشکلات واحدهای تولیدی شده است.

این فعال بازار در ادامه تصریح کرد: کاهش قیمت های فروش فلزات سرب و روی نیز فشار مضاعفی را بر روی واحدهای تولیدی وارد آورده است.

وی با تاکید این نکته که در نیا همزمان با ایجاد بحران، دولت ها به کمک بخش تولید می آیند گفت: وظیفه فعلی دولت نیز حمایت از بخش سرب و روی کشور بوده که عمده آنها بخش خصوصی است.

جمیلی اظهار داشت: در شرایط فعلی باید حفظ اشتغال برای دولت مهم ترین دغدغه باشد از اینرو اگر شاهد حمایت های لازم نبوده و مشکلات همچنان ادامه یابد، در آینده ای نزدیک باید شاهد تعطیلی واحدهای سرب و روی کشور بود.

در بازار ایران هر کلیوگرم سرب با عیار ۹۹٫۹۹ درصد از ۸ هزار تومان به ۶۸۰۰ تومان رسیده و سرب های بازیافتی نیز ۵۵۰۰ تومان معامله و خرید و فروش می شوند.

البته عیار خالص سرب در صورت معامله در تناژهای بالا حتی قابلیت رسیدن تا ۶ هزار تا ۶۵۰۰ تومان را نیز دارد.

روی نیز با عیار ۹۹٫۹۸ درصد ۶۳۵۰ تومان تا ۶۴۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم بوده و عیارهای ۹۹٫۹۷ درصد و ۹۹٫۹۵ درصد به ترتیب ۶۲۵۰ تا ۶۳۰۰ تومان و نیز ۶۱۵۰ تا ۶۲۰۰ تومان است.

البته خرید و فروش به ندرت اتفاق می افتد چراکه نبود نقدینگی در بین خریداران معاملات را محدود کرده است.

منبع: معدن ۲۴