سهم ارزش افزوده معدن از تولید ناخالص داخلی در سال ۹۹ چقدر می شود؟

آگهی دعوت به مجمع عمومی عادی سالیانه برای سال (دوره) مالی منتهی به ۱۳۹۴/۱۲/۲۹
جولای 9, 2016
تحلیل فلزات پایه
جولای 11, 2016

بر این اساس در برنامه ششم توسعه برای دوره ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ دو هدف کلی «شناسایی منابع ذخایر معدنی در مناطق اولویت دار و ارتقای سهم معدن و صنایع معدنی در اقتصاد کشور» در دستور کار قرار گرفته است.

اهدافی که برای رسیدن به آنها چهار راهبرد «توسعه سرمایه گذاری، زیرساخت و فناوری در حوزه اکتشافات و استخراج معدنی، ارتقای بهره‌‌وری، برداشت صیانتی از معادن با رعایت الزامات زیست‌محیطی در راستای افزایش رقابت‌پذیری، تکمیل زنجیره ارزش در معدن و صنایع معدنی و بهبود مستمر فضای انجام کسب‌وکار» در نظر گرفته شده است.
علاوه‌بر اهداف کلی بر این بخش ۱۵ هدف کمی نیز در نظر گرفته شده است. اهدافی که تحقق آنها لازمه رسیدن به اهداف کلی پیش‌بینی شده در این برنامه است.
جزئیات هدف‌گذاری‌های معدنی نشان‌دهنده آن است که برای بخش شناسایی منابع و ذخایر معدنی در مناطق اولویت دار ژئوفیزیک هوایی- تجمعی از یک میلیون کیلومتر خطی در سال ۱۳۹۵ باید به دو میلیون و ۷۰۰ هزار کیلومتر خطی در سال ۱۳۹۹ برسد.
از سوی دیگر براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تهیه نقشه‌های زمین شناسی ۱:۲۵۰۰۰ (انباشته) نیز از ۱۳۸۲ ورقه در سال آینده باید به ۳۱۶۰ ورقه در سال ۱۳۹۹ برسد.
علاوه‌بر موارد مذکور در این برنامه بررسی مخاطرات و لرزه خیزی ۱:۲۵۰۰۰ (انباشته) از ۶۲ ورق پیش‌بینی شده برای سال ۹۵ به ۱۲۲ ورق در سال ۱۳۹۹ دست پیدا کند.
اما در بخش ارتقای سهم معدن و صنایع معدنی در اقتصاد کشور ۱۲ شاخص کمی پیش‌بینی شده که براساس این اهداف سهم ارزش افزوده بخش معدن از تولید ناخالص داخلی مورد توجه قرار گرفته است؛ به‌طوری‌که سهم ارزش افزوده معدن از تولید ناخالص داخلی در سال ۱۳۹۹ باید به ۷/ ۱ درصد برسد. براساس آمار اعلام شده سهم تولید ناخالص داخلی در سال ۱۳۹۳ برابر با ۳/ ۱ درصد بوده و این سهم سال آینده باید به همین میزان ثابت بماند.

منبع: پایگاه خبری معدن ۲۴