صنعت سرب و روی کشور نیازمند تشکیل یک ائتلاف صنفی است

نقره راهی برای افزایش توان سرب و روی
ژانویه 22, 2015
بررسی بیش از ۱۴۰۰ بنگاه اقتصادی در ششمین مسابقه ملی بهره وری
ژانویه 31, 2015

معدن ۲۴: پیشنهاد تشکیل یک ائتلاف در حوزه سرب و روی به عنوان بهترین گزینه جهت رشد این صنعت در آستانه برگزاری همایش پیش روی چشم انداز صنعت سرب و روی و بازار عنوان شد.
به گزارش خبرنگار معدن۲۴ در جلسه امروز شورای سیاستگذاری نخستین همایش سرب و روی که در دفتر شرکت معدنی زرین برگزار شد، منصور شعبانی؛ مدیر مجتمع سرب و روی انگوران با بیان این مطلب گفت: سیاستگذاری کلی در صنعت سرب و روی کشور انجام نشده و شاهد تعدد کارخانه های فرآوری سرب و روی با ظرفیت تولید بالا بدون درنظر گرفتن خوراک ورودی هستیم.

وی در ادامه افزود: با توجه به وجود ۸۰ واحد فرآوری سرب و روی در منطقه زنجان ، کاهش ماده معدنی در این استان و فاصله حمل طولانی از معادن سرب و روی یزد تا محل کارخانه زنجان، توجیه اقتصادی وجود ندارد.

مدیر مجتمع سرب و روی انگوران خاطر نشان کرد: در بخش اکتشافات سرب و روی شاهد ضعف عمده ای هستیم چراکه رشد این صنعت نیازمند تدوین یک برنامه جامع و بلندمدت است.

شعبانی در خاتمه افزود: ذخیره معدن سرب و روی انگوران ۱۰ تا ۱۲ سال آینده تمام خواهد شد و باید راهکارهای لازم جهت تامین خوراک ورودی کارخانه های فرآوری سرب و روی زنجان اندیشیده شود.

در ادامه این جلسه تورج زارع؛ مدیر معادن غیرفلزی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با اشاره به ویژگی های معدن سرب و روی انگوران گفت: عیار بالا و نوع”ژنز”(ساختار) تشکیل سرب و روی در انگوران و همچنین حجم ذخیره معدن سرب و روی مهدی آباد در دنیا منحصر به فرد است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: بازار سرب و روی در کشور دارای حرکت سینوسی است و آنچه حایز اهمیت است عدم توازن بین احداث کارخانه های فرآوری سرب و روی و میزان استخراج ماده اولیه مورد نیاز از معدن است.

زارع تصریح کرد: اگر وزارت صنعت، معدن و تجارت به سازمان ایمیدرو اجازه دهد قطعا کار تدوین سند استراتژی صنعت سرب و روی را انجام خواهیم داد.

مدیر معادن غیر فلزی ایمیدرو در ادامه افزود: جهت تامین خاک برای تولید ۱۰۰ هزار تن کنسانتره با بخش خصوص مشارکت خواهیم کرد و زمانی که جذابیت لازم جهت سرمایه گذاری بخش خصوصی در این صنعت ایجاد شود، روند سرمایه گذاری در این صنعت افزایش خواهد یافت.

لازم به ذکر است نخستین همایش چشم انداز صنعت سرب و روی و بازار در تاریخ ۲۸ بهمن سال جاری در اتاق بازرگانی ایران برگزار خواهد شد.