فرصت های جدید برای معادن

رشد ۴۷ درصدی صادرات محصولات معدنی
ژوئن 28, 2016
روز صنعت و معدن گرامی باد
ژوئن 29, 2016

ظرفیت هایی که در معادن وجود دارد می تواند جایگزین صادرات نفتی باشد واین مسئله در گرو حمایت دولت از این صنعت است.

اتاق خبر: عضو اتاق بازرگانی زنجان در گفتگو با اتاق خبر تصریح کرد: یکی ازمنابع تولیدات غیر معدنی در ایران معادن هستند که اگر دولت به آنها بها بدهد در آینده ای نزدیک نقش جایگزین نفت را ایفا خواهد کرد و درحال حاضر تولیدات معدنی پس از تولیدات نفتی حرف اول را در میزان تولیدات داخلی ملی می زنند.

محمود مستندی ادامه داد: انتظار می رود که بخش های دولتی همت گذارند و از معدنکاران حمایت کند تا از ظرفیت های موجود در این صنعت در کسب در آمدهای کشوری نهایت استفاده بشود.

عضو اتاق بازرگانی زنجان در خصوص ظرفیت های استان زنجان در تولیدات داخلی ملی اظهار کرد: بزرگترین صادرات استان زنجان مربوط به حوزه معدن می باشد که حدود ۸۰ درصد از صادرات این استان مربوط به معادن سرب و روی است.

وی افزود: حوزه های دیگری در استان زنجان مانند کشاورزی، آی تی، صنایع دستی می توانند در میزان تولیدات داخلی ملی سهم به سزایی دااشته باشند.

مستندی با اشاره به اینکه برای جذب سرمایه گذارهای خارجی بحث مسائل سیاسی مطرح است گفت: تازمانی که مشکلات سیاسی برطرف نشود سرمایه گذار خارجی تمایلی به ورود به ایران نخواهد داشت.

عضو اتاق بازرگانی زنجان افزود: امید است که دولت و بخش های دولتی در تامین زیرساخت ها برای جذب سرمایه گذار خارجی اقدامات لازم و مکفی را انجام دهند تا راه را برای ورود آنها هموار سازند.

وی در این خصوص اظهار کرد: دولت باید نگاه ویژه ای به سرمایه گذاران خارجی داشته باشد زیرا ورود این افراد به اقتصاد کشور می تواند ظرفیت های بالقوه تولید را به وضعیت بالفعل تبدیل کند؛ بعضی از زیرساخت های ضروری برای نیل به این هدف عبارتند از: مسائل مالیاتی، بیمه و تضمین سرمایه که همه در صورت شفاف سازی اقتصاد ممکن می باشد .

مستندی با اعلام اینکه دولت ملزم است که امنیت سرمایه ی سرمایه گذار خارجی را تضمین و در اقتصاد کشور شرایط ثبات را برقرار کند؛ افزود: باید شرایطی فراهم شود تا فعالان اقتصادی بتوانند آینده سرمایه گذاری خود را پیش بینی کنند برای مثال قیمت سوخت، مالیات و هزینه های مربوط به بیمه باید مشخص باشد نه اینکه با ابلاغ بخش نامه های متعدد قوانین را تغییر دهند.

وی با اعلام اینکه اکثر زیرساخت ها برای ورود سرمایه گذار خارجی آماده هستند گفت: اگر عرصه برای ورود بخش خصوصی فراهم شود امکان شکل گیری سرمایه گذاری مشترک ایجاد می شود برای مثال بسیاری از معادن در اختیار دولت هستند و بخش خصوصی تمایل چندانی به مشارکت با دولت ندارد بنابراین توسعه در بخش معدن زمانبر می شود.

عضو اتاق بازرگانی زنجان اضافه کرد: در بسیاری موارد این دخالت مستقیم بخش های دولتی آسیب جدی ای به فعالیت بنگاه های اقتصادی وارد می کند به عنوان مثال وقتی دولت قیمت خاک را بالا می برد فعالیت بخش خصوصی تحت تاثیر قرار می گیرد.

مستندی با اشاره به اینکه سرمایه گذاران خارجی به تنهایی حاضر به سرمایه گذاری  در کشورهای دیگر نمی باشند گفت: آنها تمایل دارند با فعالان اقتصادی کشور مقصد مذاکره کنند. بنابر این اگر بتوانیم از بخش خصوصی حمایت های لازم را داشته باشیم این مسئله می تواند به نفع اقتصاد داخلی باشد.

منبع: اتاق خبر