منابع سطحی برخی معادن ایران رو به پایان است

معادن ماه، چشم به راه معدنکاران
نوامبر 10, 2015
اعتماد و امنیت، شرط تزریق سرمایه به سرب و روی
نوامبر 11, 2015

معاون وزیر صنعت از انتقال تکنولوژی اکتشافات عمیق معادن به ایران از سوی آفریقای جنوبی خبر داد و گفت: منابع سطحی برخی معادن کشور از جمله انگوران رو به پایان است.
مهدی کرباسیان در حاشیه دیدار وزیر صنعت، معدن و تجارت با معاون اول رئیس جمهور آفریقای جنوبی در جمع خبرنگاران گفت: آفریقای جنوبی از جمله کشورهایی است که به لحاظ معدن و تحقیقات معدنی کشوری غنی به شمار می آید اما به دلیل تحریم نتوانسته است همکاری مناسبی را در این زمینه با ایران داشته باشد اما پس از این با الگویی که برای ادامه همکاری های تجاری در بخش‌های مختلف و از جمله معدن طراحی شده است، پیش بینی می شود بتوان در زمینه صنایع معدنی و اکتشافات معدن همکاری مناسبی را آغاز کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: ایران در طی یک سال و نیم اخیر همکاری‌های جدی را با کشورهای دنیا در حوزه معدن و صنایع معدنی آغاز کرده و روز گذشته نیز توافق نامه ای میان مرکز تحقیقات ایمیدرو و مرکز تحیقیقات مین تک آفریقای جنوبی که یکی از واحدهای تحقیقاتی معتبر دنیا در حوزه معدن و صنایع معدنی است، به امضا رسید.

وی تصریح کرد: براساس این توافق نامه، مقرر شد تحقیقاتی بر روی عناصر نادر خاکی همکاری‌های پژوهشی و اکتشافات به صورت مشخص صورت گیرد، ضمن اینکه مین تک در زمینه پرعیارسازی معادن در آفریقای جنوبی تجربیات شایسته و حائز اهمیتی دارد که می تواند یاری رسان ایران باشد.

به گفته کرباسیان، آفریقای جنوبی علاقه‌مند به سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف معدن و صنایع معدنی ایران است و بر این اساس قرار شد با انتقال تکنولوژی بتوانیم ظرفیت‌های همکاری را گسترش دهیم.

مدیر عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: قرار بر این است که در جلسات مشترکی با معاون وزیر آفریقای جنوبی در حوزه معدن چگونگی همکاری‌ها را عملیاتی کنیم، چراکه ظرفیت همکاری ایران و آفریقای جنوبی بسیار بالا است.

وی ادامه داد: آفریقای جنوبی در حوزه هایی همچون تحقیقات معدنی، زغال سنگ، طلا و سنگ آهن می تواند همکاری مشترک و پرثمری با ایران داشته باشد، چراکه سرمایه گذاری تنها با انتقال پول و منابع مالی حاصل نمی‌شود بلکه باید فناوری و پژوهش را مدنظر قرار داد.

کرباسیان تصریح کرد: البته سرمایه گذاری مشترک میان ایران و آفریقای جنوبی عملیاتی و در رابطه با آن مذاکراتی را صورت خواهیم داد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: ذخایر بسیاری از معادن ایران با اکتشافات سطحی همچون انگوران در حال اتمام است در حالی که می توان با اکتشافات عمقی به منابع جدیدی در همین معادن دست یافت، ضمن اینکه آفریقای جنوبی کشوری است که در حوزه اکتشافات عمقی سابقه درخور توجهی دارد.

منبع: ماین نیوز