بازار محصولات معدنی از منظر قیمتی این روزها چندان وضعیت خوبی ندارد. البته این موضوع نزدیک به ۲ سال است که گریبانگیر فعالان بخش معدن در کشورهای مختلف از جمله ایران شده است.
شاید با شنیدن بحران قیمت مواد معدنی در بازارهای جهانی شما ناخودآگاه به سراغ سنگآهن بروید اما باید عنوان کرد این روزها بیشتر محصولات معدنی با مشکل کاهش قیمت یا کاهش تقاضا مواجه شدهاند. در این شرایط بیشتر معدنکاران به دنبال کاهش تولید یا توقف موقت فعالیت معادن خود هستند تا بتوانند از ضررهای اقتصادی بزرگ جلوگیری کنند. اما نکته مهم این است که در این شرایط برخی از واسطهها برای دستیابی به سود برنامهریزی داشته و به نوعی با شرایط پیش آمده به دنبال کسبوکار برای خود هستند. البته گاه حضور دلالها و واسطهها در بازار نقشی مثبت و گاه منفی را به همراه دارد. در صورتی که شرکتهای دارای شناسه و معتبر در زمینه صادرات و فروش مشاوره تخصصی ارائه دهند میتوانند برای اقتصاد به ویژه بخش معدن موثر باشد. اما متاسفانه در حال حاضر تعداد شرکتهای مشاورهای در بخش معدن محدود است، در نتیجه برای توسعه بخش معدن و رونق فروش و صادرات، ایجاد شرکتهای مشاورهای باید جزو اولویتهای اصلی فعالیتهای معدنی قرار بگیرد.
ایجاد شرکتهای مشاور متخصص
ابراهیم جمیلی، رییس خانه اقتصاد ایران در گفتوگو با صمت درباره حضور دلالها و واسطهها در بازار محصولات معدنی، اظهار کرد: متاسفانه در کشور ما موضوع دلالی بهعنوان یک آسیب مورد بررسی قرار نگرفته است. البته حضور دلالها تنها مختص بازار مواد معدنی نمیشود، بلکه این موضوع در تمامی حوزههای اقتصادی قابل بررسی است. وی ادامه داد: متاسفانه ما شاهد خرابکاری دلالها در بازارهای مختلف ازجمله بازار ارز و سکه، مسکن و… بودیم. در بخش معدن نیز شاهد خرید و فروش مجوزها، پروانههای اکتشافی و بهرهبرداری هستیم که به شدت برای کشور و اقتصاد زیانآور است. به گفته رییس خانه اقتصاد ایران، در کشورهای در حال توسعه و پیشرفته شرکتهای صادراتی و مشاورهای در قالب اقدامات کارشناسی و در زمینه توسعه فعالیتهای صادراتی در کشورهای مقصد انجام وظیفه میکنند.
جلوگیری از فعالیت دلالان معدنی
جمیلی با بیان اینکه اگر بتوانیم کمبود شرکتهای مشاورهای و کارگزاریهای رسمی که دارای شناسنامه بوده و افراد شناخته شدهای در آنها مشغول به کارند را جبران کنیم میتوان در بازاریابیهای بینالمللی از آنها استفاده کرده و نقش مهمی را در این زمینه ایفا کنند، گفت: با تقویت این شرکتها، نهتنها در بحث کالاها و محصولات معدنی بلکه در تمام محصولات قابل صادراتی که در اختیار داریم، میتوان موفق عمل کرد. زیرا تولیدکنندگان بهطور عمده واحدهای کوچک و متوسط هستند که خود توان صادرات ندارند. نباید انتظار داشت یک معدنکار هم مشکلات مربوط به اکتشاف، بهرهبرداری و تولید را عهدهدار شود و هم در کنار آن یک صادرکننده خیلی خوب باشد. در نتیجه باید در این زمینه تخصصی عمل کرد. رییس خانه اقتصاد ایران تصریح کرد: شرکتهای بزرگ دارای امکانات زیادی هستند اما شرکتها کوچک و متوسط مشکلات زیادی دارند که نمیتوانند در صادرات موفق عمل کنند. در صورتی که شرکتهای بازرگانی ایجاد شده و به بحث صادرات کمک کنند، موفقیتهای بسیاری در بخش معدن را شاهد خواهیم بود. به گفته این فعال معدنی، در حال حاضر افرادی بدون شناسنامه در این حوزه فعالند که تنها دارایی آنها یک خط تلفن بوده و هیچ آدرس مشخصی ندارند، در نتیجه باید با چنین افرادی برخورد قانونی شود تا دامنه فعالیت آنها گسترش پیدا نکند. در واقع جلوگیری از فعالیت این افراد به نفع معدنکار و اقتصاد کشور خواهد بود.
از خرید در این شرایط استقبال میکنیم
سنگآهن را میتوان جزو حوزههایی دانست که در زمان رونق دلالان زیادی را مشغول کرده بود. افزایش قیمت این محصول معدنی در سالهای گذشته باعث شد تا برخی از واسطهها و دلالها برای سود بیشتر وارد فعالیت در این حوزه شوند. اما این روزها با بد شدن حال بازار سنگآهن کسبوکار این دلالها نیز دچار تغییر شده است. رضا خیام، فعال حوزه سنگآهن نیز به صمت، اظهار کرد: مشکلاتی که امروز گریبانگیر فعالان حوزه سنگآهن شده ربطی به تحرکات دلالها ندارد، بلکه ناشی از کاهش قیمت جهانی مواد معدنی و تغییر سیاستهای چین است. وی ادامه داد: در این شرایط دیگر جایی برای فعالیت دلالها و واسطهها وجود ندارد، زیرا قیمتها آنقدر کاهش داشته که خرید و فروش را متوقف کرده است. اگر در چنین شرایطی، واسطهها برای خرید محصول معدنی ازجمله سنگآهن اقدام کنند باید از آنها متشکر بود زیرا به دنبال تقاضای آنها تولید نیز ادامه پیدا میکند.
گسترش صمت