بخش خصوصی از پهنه های معدنی استقبال نکرد

ضرورت به صفر رسیدن حوادث معدنی
ژوئن 24, 2015
۲۵ معدن متروکه در آستانه احیا
ژوئن 27, 2015

باید اطلاعات پایه زمین شناسی پهنه های معدنی در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد در غیر اینصورت بخش خصوصی حاضر به سرمایه گذاری در پهنه های معدنی نیست.

مهندس بهروز برنا؛ معاونت اکتشافات سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با بیان این مطلب گفت: همانطور که پیش بینی می کردیم بخش خصوصی در پهنه های معدنی معرفی شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ورود پیدا نکرد.

وی در ادامه افزود: نبود توانایی بخش خصوصی در انجام عملیات ژئوفیزیک هوایی، همچنین وجود معارضین محلی و نیز قرارگرفتن برخی از محدوده ها در منطقه حفاظت شده محیط زیست، جنگلبانی و یا اراضی شهری از دلایل اصلی عدم استقبال بخش خصوصی در اکتشافات پهنه های معدنی است.

برنا با اشاره به تفاهم نامه منعقد شده میان سازمان زمین شناسی و ایمیدرو در خصوص پهنه های معدنی گفت: طبق این تفاهم نامه سازمان زمین شناسی انجام عملیات اکتشاف را را بر عهده دارد ولیکن سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور مشکل تامین نقدینگی دارد و همچنان منتظر تامین منابع مالی هستیم.

معاونت اکتشافات سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور خاطر نشان کرد: پهنه های معدنی در استان های آذربایجان شرقی، غربی، هرمزگان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، سمنان، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان واقع شده اند.

وی تصریح کرد: سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور پهنه های معدنی را از برنامه سوم توسعه اکتشاف و پنج ساله دوم در نظر دارد و در این راستا ۱۵ سال پیش زون های ۲۰ گانه اول را به مساحت ۴۳۰ هزار کیلومتر مربع با ۵ لایه اطلاعاتی در بخش های دورسنجی، ژئوفیزیک هوایی و ژئوشیمی، زمین شناسی و زمین شناسی اقتصادی انجام داده است.

برنا اظهار داشت: با توجه به قراردادن لایه های اطلاعاتی در سیستم GIS محدوده های امیدبخش معدنی را تعریف کردیم و به دنبال آن زون های ۲۰ گانه دوم به مساحت ۳۷۰ هزار کیلومتر مربع را در دستور کار قرار دادیم که در حال انجام است.

گفتنی است پیش از این معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفته بود در عرصه اکتشاف صنایع معدنی اقدامات مهمی ازجمله واگذاری پهنه‌های بزرگ به بخش خصوصی است که با دارا بودن دو مولفه توان فنی و مالی متقاضیان می‌توانند وارد این حوزه شوند.
منبع: معدن ۲۴