رشد ۳۰ درصدی صادرات روی در سال ۹۵/ایران سالانه نیاز به واردات ۱۰۰ میلیون خاک سرب و روی دارد.

فلز روی همچنان پیشتاز رشد قیمتی در بازار فلزات
سپتامبر 4, 2016
ویژه نامه کنفرانس فلزات پایه متال بولتن و متال اکسپرت دبی منتشر شد
سپتامبر 7, 2016

ایران ظرفیت تولید روی را از ۱۶۰ هزار تن به ۳۰۰ هزار تن خواهد رساند.

به گزارش معدن۲۴، ابولفضل بنان نماینده شرکت توسعه معادن روی ایران در کنفرانس متال بولتن گفت:متاسفانه تا کنون فقط ۷ درصد ذخایر معدنی کشور شناسایی شده است و ۹۳ درصد ظرفیتهای معدنی کشور بکر است.
وی تصریح کرد: معادن سرب و روی ایران بیشتر در زنجان، یزد قرار دارد. و بزرگترین معادن سرب و روی کشور شامل انگوران، مهدی اباد ،کوشک،باما و عمارت است.
بنان افزود:معدن سرب و روی انگوران بزرگترین معدن خاورمیانه است و این معدن بیشتر اکسیدی است و از ۴۵ سال پیش فعالیت در ان شروع شد و ۹ سال از عمر معدن بیشتر باقی نمانده است.
وی خاطر نشان کرد:شرکت کالسیمین با تولید ۸۹ هزار تن روی،خالص سازان و زرین معدن اسیا بزرگترین تولید کنندگان روی د ر ایران هستند.
بنان گفت:با توجه به ذخایر عظیم نفتی و نیروی کار ارزان و ظرفیت های بالای معدنی در ایران هرگونه سرمایه گذاری در فولاد، مس و روی در این منطقه از خاورمیانه کاملا توجیه پذیر است.

وی کمبود مواد اولیه برای صنعت سرب و روی را چالش مهم ایران خواند و افزود:ذخیره معدن انگوران رو به اتمام است و ایران از لحاظ تامین مواد اولیه سرب و روی مشکل اساسی دارد و تولید کنندگان داخلی از هرگونه واردات این محصول استقبال می کنند.
بنان اظهار داشت:تا سال ۲۰۲۵ تولید مس ایران ۴ برابر،فولاد سه برابر، روی ۲ برابر خواهد شد.
وی گفت:شرکت توسعه معادن روی ایران با ۱۹ شرکت زیر مجموعه بزرگترین تولید کننده سرب وروی در خاورمیانه است و ۴۰ هزار نفر سهامدار دارد شرکت کالسیمین با تولید ۸۹ هزار تن محصول با خلوص ۹۹٫۹ درصد بزرگترین تولید کننده سرب و روی در کشور است.
بنان افزود:ایران درسال نیاز به واردات ۱۰۰ میلیون تن واردات مواد اولیه برای صنعت سرب روی دارد تا با واحدها باحداکثر تولید کار کنند.

وی خاطر نشان کرد:۸۰ درصد روی ایران صادر می شود و ۴ ماه اول امسال صادرات ۳۰ درصد افزایش یافته است و واردات ۲۹ درصد کاهش یافته است.
بنان گفت:ایران در برنامه ششم توسعه نیاز به ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری دارد که سهم بخش معدن و صنایع معدنی ۴۰ میلیارد دلار است.

منبع: معدن ۲۴