شرایط بازار سرمایه نسبت به سال گذشته بهتر است.

ایران جزو برترین کشورها در بخش منابع معدنی و ذخایر طبیعی است.
آگوست 30, 2016
فلز روی همچنان پیشتاز رشد قیمتی در بازار فلزات
سپتامبر 4, 2016

کاهش نرخ سود سپرده های بانکی، جلب اعتماد عمومی فعالان بازار سرمایه، بهبود قیمت های جهانی فلزات و پرداخت بدهی های معوقه دولت به بخش خصوصی از طریق اوراق بدهی، از جمله عواملی است که موجب بهبود بازار سرمایه می‌شوند.

اتاق خبر: کاهش نرخ سود سپرده های بانکی، جلب اعتماد عمومی فعالان بازار سرمایه، بهبود قیمت های جهانی فلزات و پرداخت بدهی های معوقه دولت به بخش خصوصی از طریق اوراق بدهی، از جمله عواملی است که موجب بهبود بازار سرمایه می‌شوند.

ابراهیم جمیلی، عضو هیات مدیره شرکت زرین معدن آسیا و رییس خانه اقتصاد ایران، با بیان مطلب فوق اظهار کرد: مجموعه این عوامل و زیرساخت های اقتصادی مانند تک نرخی کردن ارز، کاهش تورم و بهبود ارتباطات بین المللی سبب می شود در شرایط کنونی و نیز تا انتهای سال جاری، بازار سرمایه را بهتر از پارسال بدانیم.

وی با اشاره به کاهش سودی که امسال برخی از شرکت های بورسی و فرابورسی در پایان دوره مالی خود محاسبه کردند، گفت: نسبت سودی که امسال برخی شرکت های پذیرفته شده در بازار سرمایه نسبت به سال گذشته توزیع کردند؛ به دلیل رکودی بود که دامنگیر این شرکت ها شده بود، به طوری که در برخی موارد نیز شاهد زیان در برخی شرکت های بزرگ همچون ذوب آهن بودیم.

عضو هیات مدیره شرکت زرین معدن آسیا ادامه داد: برخی از شرکت های بورسی و فرابورسی نتوانستند به آن سطح از انتظار بازار که پس از برجام پیش بینی می شد، دسترسی پیدا کنند.

وی این وضعیت را یک اتفاق کاملا عادی در بازار سرمایه تلقی کرد و افزود: نباید نگران این رکود و کاهش سود در بازار سرمایه باشیم چرا که سیاست های اقتصادی بر مبنای تقویت بازار سرمایه است و امید می رود امسال که رونق اقتصادی پیش بینی می شود، وضعیت بازار سرمایه بهبود یابد و حتی می توان گفت که سال آینده عملکرد شرکت ها بسیار موثر و خوب تر خواهد شد.

سیاست های موثر بر بازار سرمایه

جمیلی کاهش نرخ سود سپرده های بانکی را یکی از سیاست های اثرگذار بر بازار سرمایه خواند و تصریح کرد: کاهش نرخ سود سپرده های بانکی می تواند تاثیر موثری بر بازار سرمایه داشته باشد اما هنوز آن هدایتی که مورد انتظار است و باید در بازار سرمایه ایجاد شود، دیده نمی شود.

وی جلب اعتماد عمومی را اقدام مهم دیگر موثر بر رونق معاملات بورس دانست و اذعان کرد: به عقیده من باید در رابطه با بازار سرمایه نخست جلب اعتماد عمومی شود و فعالان اقتصادی که از بازار سرمایه خارج شده اند، مجددا به این بازار بازگردند.

رییس خانه اقتصاد ایران با اشاره به بهبود قیمت های جهانی فلزات به عنوان عامل اثرگذار دیگر بر بازار، گفت: با توجه به بهبود قیمت های جهانی فلزات امید می رود بازاری با رشد مثبت داشته باشیم.

به گفته وی پرداختن بدهی های معوقه دولت به بخش خصوص از طریق اوراق بدهی از جمله مواردی است که بر بهبودی شرایط بازار نسبت به سال گذشته موثر است.

جمیلی ضمن اشاره به تلاش های دولت در زمینه تک نرخی کردن ارز گفت: تک نرخی شدن ارز، در کنار بازار سرمایه، به نفع تولید نیز هست و اگر دولت بتواند از عهده این امر مهم برآید، این یک اتفاق خجسته برای کشور، اقتصاد و تولید خواهد بود و بازار سرمایه نیز بدون شک بهره خودش را از تک نرخی شدن ارز خواهد برد.

وی خاطر نشان کرد: باید تلاش کرد از شرایط مساعدی که تک نرخی شدن ارز به وجود می آورد در جهت توسعه صادرات استفاده شود. طبیعی است شرکت هایی که از توان صادرات بیشتری برخوردارند، شرایط بهتری را نسبت به شرکت هایی که کمتر صادرات می کنند خواهند داشت.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با توجه به سیاست های تک نرخی شدن ارز، شرکت های صادر کننده بی تردید امسال شرایط خوبی را خواهند داشت و این شرکت ها می توانند از این فرصت  استفاده کنند و سود خوبی را به دست بیاورند.

وی ضمن مهم قلمداد کردن تاثیر مثبت افزایش ارتباطات بین المللی بر سرمایه گذاری های خارجی تصریح کرد: البته برای جلب سرمایه گذاری خارجی در کشور، نیاز داریم تا رتبه ریسک ایران را در دنیا کاهش دهیم و تا زمانی که ریسک سرمایه گذاری ایران کاهش نیابد نباید انتظار داشته باشیم در جذب سرمایه گذار خارجی موفق شویم.

جمیلی افزود: انتظار ما از سرمایه گذاری خارجی بدون ایجاد زیرساخت های لازمی مانند تک نرخی شدن ارز و کاهش رتبه ریسک سرمایه‌گذاری، باید از میان برود. افزون بر زیرساخت های مناسب، ورود سرمایه گذار خارجی به کشور به توان داخلی ما نیز بر می گردد.

شرایط مساعد قیمت های جهانی سرب و روی

رییس خانه اقتصاد ایران در مورد سرب و روی گفت: سرب و روی در نیمه اول ۲۰۱۶ از شرایط خوبی برخوردار بودند و انتظار می رود این روند همین گونه ادامه یابد. طبیعی است که اگر قیمت های جهانی سرب و روی افزایش یابد، شرایط این صنایع نیز بهتر می شود.

وی ادامه داد: ما باید سعی کنیم که وضعیت مان را در بازارهای جهانی سرب و روی حفظ کنیم و این موضوع در کنار بازار سرمایه، به نفع تولید نیز هست. کما اینکه در صنعت سرب و روی پیش بینی های تعدیل مثبت نیز می رود.

به گفته جمیلی صنایع سرب و روی قابلیت صنعت پیشرو شدن را دارند و شرکت های سرب و روی که در بورس و فرابورس هستند به تعدیل مثبت بازار کمک می کنند و این روند خوبی برای سرب و روی هست.

این تحلیلگر بازار سرمایه در انتهای سخنان خود با “سنا” گفت: ما باید تلاش کنیم که صنایع سرب و روی در بازار سرمایه حضور داشته باشند و سایر شرکت های مرتبط در این صنایع که در بورس و فرابورس حضور ندارند و از طریق سهامی خاص اداره می شوند، برای حضور در بازار سرمایه تشویق شوند، تا شاهد رشد بهتر بورس با توجه به توانمندی که در این صنایع وجود دارد، باشیم.

منبع: اتاق خبر