لزوم برنامه ریزی برای اولویت های سرمایه گذاری

تولید سرب و روی ایران شتاب می گیرد.
مارس 18, 2015
جمیلی: کیفیت، محور همایش و نمایشگاه معدن باشد
آوریل 21, 2015

صدور بیانیه مشترک مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵، تحولات مثبت اقتصادی فراوانی را به دنبال دارد اما باید این نکته را در نظر داشت که استفاده از فرصت پیش آمده مستلزم برنامه ریزی دقیق است تا بتوان اولویت های سرمایه گذاری در بخش های مختلف را به سرمایه گذاران معرفی کرد. بخش معدن امروز تشنه سرمایه و سرمایه گذار است که خوشبختانه با موقعیت ایجاد شده حضور سرمایه گذاران خارجی می تواند این عطش را برطرف کند. در واقع لغو تحریم ها و توسعه روابط تجاری ایران با کشورهای اروپایی فصلی جدید برای فعالیت های معدنی خواهد بود.

رییس خانه اقتصاد ایران در گفتگو با صمت درباره تاثیر لغو تحریم ها و آغاز همکاری با کشورهای دیگر از جمله شرکای اروپایی، اظهار کرد: اتفاقی که امروز شاهد آن هستیم، برای اقتصاد کشور اتفاق خوبی خواهد بود. در واقع سال جدید را با خبرهای خوشی آغاز کردیم که همه منتظر شنیدن آن بودند. اقتصاد ایران نیازمند حرکتی جدید بود، البته کشورهای اروپایی بیشتر به دنبال ایجاد این حرکت بودند به طوری که از چندی قبل درباره بازارهای ایران و نحوه فعالیت در آن اطلاعات کسب می کردند.

ابراهیم جمیلی گفت: تمایل حضور کشورهای اروپایی در ایران از دور اول مذاکرات مشاهده می شد به طوری که با مثبت شدن فضای مذاکرات در دور اول ورود هیات های اروپایی به ایران افزایش یافت. اما در حال حاضر ما نیازمند برنامه ریزی مشخص هستیم و باید برای شناسایی اولویت ها و مزیت های سرمایه گذاری تلاش کرد تا از فرصت پیش آمده بهترین استفاده شود.

وی تصریح کرد: طرح های نیمه تمام یکی از فرصت های جذب سرمایه گذار هستند. در واقع با حضور سرمایه گذاران خارجی در روند اجرای این طرح ها می توان گام های سریع تری برای اتمام آن برداشت. اما در این میان بورس نیز می تواند دومین مزیت برای جذب سرمایه گذاران خارجی در شرایط ایجاد شده باشد.

کشورهای دیگر به ویژه اروپایی ها تمایل زیادی به سرمایه گذاری در شرکت های حاضر در بورس دارند. با توجه به اتفاق رخ داده بهتر است بورس کالا نیز با تشکیل کمیته ویژه از موقعیت پیش آمده بهترین استفاده را داشته باشد.

به گفته رییس خانه اقتصاد، بخش خصوصی نیز باید در جهت استفاده از منابع خارجی پیشگام شود. در صورت حضور پرنگ بخش خصوصی می توان در کوتاه مدت منابع مالی را که بانک های داخلی توانایی تامین آنها را نداشتند، تامین کرد. باید مزیت های موجود در ایران را به کشورهای دیگر از جمله کشورهای اروپایی معرفی کنیم.

جمیلی درباره تغییرات ایجاد شده در تجارت بین المللی ایران پس از رفع تحریم ها، اظهار کرد: در حال حاضر بخش معدن نیازمند سرمایه و سرمایه گذار است که می توان با توجه به توافق انجام شده و باز شدن دروازه های ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور، این میزان از سرمایه را به راحتی تامین کرد. از سوی دیگر دامنه انتخاب های ما گسترده تر خواهد شد.

پیش از این به دلیل تحریم های موجود علیه کشور مجبور به همکاری با چین و روسیه بودیم اما در حال حاضر گزینه های بهتری برای همکارهای اقتصادی پیشرو داریم و می توانیم محصول خود را با قیمت مناسب تری راهی بازارهای جهانی کنیم.

اما بدو ن شک توافق انجام شده بین ایران و ۱+۵، علاوه بر تاثیراتی که بر بازارهای بین الملل و روابط اقتصادی و سیاسی ایران با دیگر کشورها به ویژه کشورهای اروپایی دارد، بر تکاپوی بازار داخلی و فعالیت های آن نیز اثرگذار خواهد بود.

این فعال حوزه سرب و روی درباره این موضوع نیز، بیان کرد: اعتقاد من بر این است که بازار داخلی نیز روزهای خوبی را پیشرو دارد اما باید تلاش کرد حرکت در این شرایط بر مبنای احساسات نباشد بلکه حرکت و برنامه ها باید بر اساس منطق انجام شود. از سویی دیگر باید از فعالیت افراد سودجو در بازارهای داخلی جلوگیری کرد و نگذاشت افراد بر اساس منافع شخصی و بر خلاف منافع ملی در این فضا قدم بردارند.