معادن زنجان، دوران گذر از سنتی به مدرن/فرآوری نیاز مهم بخش معدن

چشم انداز مثبت برای بازار فلزات در سال ۲۰۱۷/بازار فولاد سال آینده بی رمق می شود.
دسامبر 24, 2016
چشم انداز مثبت فلز روی تا سال ۲۰۲۰
دسامبر 31, 2016

زنجان-استان زنجان با دارا بودن حدود ۴۰نوع ماده معدنی فلزی و غیرفلزی یکی از استان های غنی و ثروتمند در ایران به شمار می رود و سنگ های معدنی در این میان سهم بالایی را به خود اختصاص داده است.

زهرا مقدمی: گرانیت، کروم و سنگ های تزئینی و نما از مهم ترین سنگ های معدنی استان زنجان است. اما آنچه این استان را مطرح می کند، وجود معادن خاص و ویژه مثل فلدستاپ، سرب و روی، پتاس و فسفات است. در این میان توجه به فرآوری سنگهای معدنی توسعه اقتصادی و اشتغال را به دنبال دارد زیرا معادن تامین کننده مواد اولیه مورد نیاز بسیاری از صنایع می‎باشند و مجموع این عوامل در ایجاد اشتغال و افزایش تولید ناخالص ملی بسیار تاثیر گذار هستند.

اساسی ‏ترین محور در بخش معدن، سرمایه گذاری و تامین زیرساخت‏های مورد نیاز تولید است و یکی از مهمترین فرصت‏های موجود برای توسعه اقتصاد کشور، برنامه ریزی مدیریت در بخش معدن است.

در همین زمینه معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در گفتگو با خبرنگار مهر به صادرات سنگ آهن و سنگ کروم در استان زنجان اشاره کرد و گفت: طی سال گذشته یک میلیون تن سنگ آهن و کروم به ارزش ۹۴ میلیون دلار از استان زنجان صادر شده است.

رباب داداشی با بیان اینکه زنجان دومین استان تولید کننده سنگهای معدنی در کشور است، افزود: این سنگها به کشور چین صادر می شود و در این میان صادرات این سنگها طی شش ماهه سالجاری ۸۵۲ تن انواع سنگ های معدنی به ارزش ۲۵ میلیون دلار از استان صادر شده است.

اظهار کرد: صادرات سنگ گرانیت و مرمریت طی سال گذشته یک میلیون و ۸۰۰ هزار دلار به میزان ۵.۵ تن به کشورهای ترکمنستان و ترکیه بوده و در شش ماهه سالجاری صادرات این سنگها ۳۰۰ تن به ارزش یک میلیون دلار است.

۳۱ واحد تولید سنگهای معدنی در استان زنجان فعالیت می کند

معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان تاکید کرد: صادرات سنگ تراوتن در سال گذشته ۲۶۷ هزار دلار به میزان ۱۳۷۴ تن به کشورهای ایتالیا، یونان، و ترکیه بوده که در شش ماهه سالجاری نیز ۱۱۶ هزار دلار به میزان ۴۵۹۰ تن ارزیابی شد.

داداشی عنوان کرد: در حال حاضر ۳۱ واحد تولید سنگهای معدنی و ۱۰ کار خانه فرآوری سنگ در استان زنجان فعال است.

نبود بازار مناسب، فرسودگی ماشین آلات و تجیهزات، کافی نبودن تعداد واحدهای فرآوری و بالا بودن قیمت تمام شده از مشکلات واحدهای استخراج معدن استوی افزود: سرمایه گذاری صورت گرفته برای این تعداد واحد بالغ بر ۴۶۲ میلیارد و ۶۶۲ میلیون ریال بوده است که زمین اشتغال برای ۲۷۳ نفر را فراهم کرده است.

معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان چالش ها و مشکلات فراوری تولید سنگهای معدنی را نبود بازار مناسب، فرسودگی ماشین آلات و تجهیزات، کافی نبودن تعداد واحدهای فرآوری و بالا بودن قیمت تمام شده از مشکلات واحدهای استخراج معدن است.

داداشی افزود: مهمترین سنگ های ساختمانی استان زنجان را سنگ گرانیت شامل گرانیت های منطقه حاجی سیران و زنجان و منطقه ابهر و خرمدره می باشد و همچنین سنگ تراورتن بیشتر در منطقه دندی متمرکز است.

وی تأکید کرد: بیش از ۴۰ معدن گرانیت در استان زنجان وجود دارد که ضایعات این معادن برای کف پوش پیاده روها و جداول خیابان ها استفاده می شود.

داداشی به مشکلات موجود در بخش معدن اشاره کرد و افزود: مشکلات در این بخش استانی و ملی است و سیستم مدیریت سنتی، نبود زیرساخت های معدنی برای جذب بازارهای داخلی و خارجی هم از دیگر مشکلات است.

استان زنجان دارای شرایط بسیار مناسبی برای تشکیل کانی های معدنی است

معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان تصریح کرد: اولویت اکتشافی برای سال ۹۵ در زمینه ماده معدنی طلا، سرب و روی، سنگ آهن و مس است و در این میان ایجاد مراکز فرآوری برای جلوگیری از خام فروشی نیز امسال در اولویت برنامه های کاری این سازمان خواهد بود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در گفتگو با خبرنگار مهر، تصریح کرد: به لحاظ شرایط زمین شناسی، استان زنجان دارای شرایط بسیار مناسبی برای تشکیل کانی های استان زنجان از استانهای غنی در زمینه سنگ های معدنی بخصوص در تولید سنگ های تزئینی و نما است و سالانه بخش مهمی از صادرات این استان را به خود اختصاص می دهدمعدنی است.

ناصر فغفوری افزود: استان زنجان از نظر وجود ذخایر معدنی دارای پتانسیل های بسیار غنی بوده ورتبه دو کشوری و یکی از قطب های معدنی کشور است.

همچنین رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان گفت: استان زنجان از استانهای غنی در زمینه سنگ های معدنی بخصوص در تولید سنگ های تزئینی و نما است و سالانه بخش مهمی از صادرات این استان را به خود اختصاص می دهد.

غلامحسین جمیلی یادآور شد: محصولات متنوعی از استان زنجان به سایر استان های هم جوار و دیگر استان ها صادر می شود و علاوه بر استان های هم جوار برخی از محصولات تولیدی در استان زنجان نیز به سایر کشورها صادر می شود که یکی از این محصولات صادراتی، سنگ های تزئینی استخراج شده از معادن استان است.

۳۲درصد محموله های استان زنجان را بارهای معدنی تشکیل می دهد

رییس اداره کالا اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان زنجان با بیان اینکه بارهای معدنی بخش قابل توجهی از محموله های استان را شامل می شود، گفت: ۳۲درصد محموله های استان را بارهای معدنی تشکیل می دهد.

سید جلال ابوالقاسمیان با بیان اینکه بین کارآیی در بخش حمل و نقل و رشد اقتصادی، رابطه ای مستقیم وجود دارد و حمل و نقل واسطه میان فعالیت های کشاورزی، معدنی، صنعتی، بازرگانی و خدماتی در سطح ملی و بین المللی است، افزود: پارسال و چهارماهه اول امسال ۳۲ درصد از محموله های استان زنجان را بارهای معدنی تشکیل می دهد.

رییس اداره کالا اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان زنجان، عمده بارهای حمل شده در استان را خاک معدنی، سیمان، سیلیس، میلگرد، سنگ آهن، گندم، گازوئیل و شمش آهن برشمرد و خاطرنشان کرد: در چهار ماه نخست امسال، خاک معدنی با ۴۴۵ هزار و ۴۴ تن بیشترین میزان حمل بار از استان زنجان به سایر نقاط را داشته است.

یک فعال بخش معدن نیز با بیان اینکه در حال حاضر تنها در یک واحد تولید سنگ های تزینی ماهانه بیش از هزار مترمربع و سالانه بیش از ۳۰۰ هزار متر سنگ تولید می شود، گفت: محصولات تولیدی این واحد به کشورهای اروپایی و خلیج فارس صادر می شود.

محمدی به چالش های فرا روی تولید سنگ اشاره کرد و افزود: مشکل ما وجود دو نرخی بودن ارز بین بانکی و صرافی و انتقال از طرق بانکی است و ما مشکل بازار فروش خارجی داریم.

وی ادامه داد: امکان انتقال مالی نیست و از طریق بانک است و این باعث می شود بازار را از دست بدهیم و این فرایند توجیه اقتصادی ندارد.

محمدی افزود: خوشبختانه وضعیت تجهیزات در این واحد تولیدی خوب است و مشکلی به لحاظ کمبود تجهیزات نداریم.

بی شک بخش معدن استان زنجان نقش مهمی در توسعه اقتصادی استان دارد و تحقق این امر نیازمند تعامل همه بخش های مرتبط با حوزه صنعت و معدن است و ایجاد زیرساخت ها و صنایع فراوری سنگ های معدنی می تواند سهم بخش معدن را در زمینه توسعه اقتصادی استان بهبود دهد.

منبع: دنیای معدن