معدن را جایگزین نفت می‌کنیم

اصل شفافیت در حوزه معدن
می 21, 2016
وضعیت معادن، دغدغه و راهکارها
می 25, 2016

به گزارش معدن ۲۴، مهدی کرباسیان رییس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه این مجموعه با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب و حمایت ایشان از بخش معدن به‌عنوان جایگزین نفت، برنامه جدید اکتشاف و بهره‌برداری بهینه از ذخایر کشور را آغاز کرد، افزود: این برنامه می‌تواند نقش بی‌بدیلی در راستای توسعه متوازن کشور و ارتقای نقش معادن در اقتصاد ملی ایفا کند و در رسیدن به هدف اقتصاد بدون اتکا به درآمدهای نفتی موثر باشد. وی اظهار کرد: ایران با داشتن ظرفیت‌های معدنی متنوع و ذخایر ارزشمند فلزی و غیرفلزی در بین ۱۰ کشور برتر جهان قرار گرفته و حدود ۷درصد از ذخایر معدنی جهانی در ایران جای دارد و گواه این ادعا حداقل ۸ معدن بزرگ در کلاس جهانی است.  رییس هیات عامل ایمیدرو تصریح کرد: بدیهی است که توسعه این منابع و بهره‌برداری از آنها قدرت رقابت ما را در سطح بین‌الملل افزایش داده و بخش معدن را به رتبه نخست اشتغالزایی و تولید درآمد ملی در کشور تبدیل خواهد کرد.  کرباسیان گفت: سازمان ایمیدرو، با توجه به رسالت توسعه‌ای خود در کشور برنامه‌های اکتشافی گسترده‌ای را به منظور جبران عقب‌ماندگی تاریخی اکتشاف در راستای نیل به اهداف خود طراحی و اجرا کرده است.  معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اهداف ایمیدرو در سال‌های آینده افزود: کشف منابع معدنی متنوع جدید برای توسعه بخش معدن و افزایش سهم آن در تولید ناخالص ملی؛ فراهم کردن بستر مناسب برای جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی با تهیه مستندات اکتشافی براساس استانداردهای جهانی؛‌ سرمایه‌گذاری اکتشافی در مناطق محروم و دارای ظرفیت معدنی برای هدایت منابع، ایجاد توسعه، اشتغالزایی و تامین امنیت؛‌ ایجاد اقتصاد چند محصولی و گام برداشتن در مسیر توسعه پایدار و تبدیل معدن به‌عنوان یکی از محورهای مهم اقتصاد کشور وکشف فلزات استراتژیک و تامین خوراک مورد نیاز صنایع کشور از اهداف این مجموعه است.  وی گفت: در راستای استراتژی‌های یادشده فعالیت‌های اکتشافی گسترده‌ای از سال ۹۳ در کشور بر پایه اولویت بکارگیری فناوری‌های نوین اکتشافی نظیر اجرای عملیات ژئوفیزیک هوایی برای کشف ذخایر پنهان؛‌ اجرای عملیات اکتشافی در قالب پهنه‌هایی با وسعت ۲۵۰هزار کیلومتر در مناطق مرزی و محروم با اهداف توسعه‌ای؛ اجرای اکتشافات سیستماتیک بر مبنای آخرین دستاوردهای علمی به منظور دستیابی به ذخایر معدنی؛ بازخوانی دوباره اطلاعات معدنی مطابق با معیارهای بین‌المللی برای کاهش ضریب ریسک سرمایه‌گذاری و افزایش مشارکت و ایجاد تنوع در فعالیت‌های اکتشافی مواد معدنی از قبیل اکتشاف و فرآوری آنتیموان، تیتانیوم، کرومیت، عناصر نادر خاکی، سنگ‌آهن عیار پایین، استحصال شورابه‌ها، فسفات‌ها و… طراحی و اجرا شده است.

عملکرد اکتشافات ایمیدرو
رییس هیات عامل ایمیدرو به عملکرد اکتشافات ایمیدور در سال ۹۴ پرداخت و گفت: اجرای عملیات فازهای شناسایی و پی جویی اکتشاف در ۲۰ استان شامل ۲۵ پهنه و بیش از ۲۵۰هزار کیلومتر مربع گستره کشور در سال گذشته انجام شد. وی افزود: شناسایی بیش از ۳۰۰ محدوده امید بخش معدنی جدید در برخی از پهنه‌های کشور شامل: ۷۶ محدوده امیدبخش در پهنه سنگان خراسان رضوی، ۲۸ محدوده امیدبخش در نوار مرزی سیستان و بلوچستان، ۱۲ محدوده امید بخش در سراوان در استان سیستان و بلوچستان، ۱۶ محدوده امید بخش در نوار مرزی خراسان جنوبی، ۱۰۰ محدوده امیدبخش در پهنه آباده جازموریان، ۶۰ محدوده امید بخش در پهنه مرکز ایران و ۱۰ محدوده امید بخش در استان اردبیل انجام شد. کرباسیان همچنین به اجرای ۷۴ پروژه اکتشافی در فازهای اکتشاف عمومی، تفصیلی و تکمیلی در مناطق مختلف کشور روی مواد معدنی مختلف مانند آهن، زغال‌سنگ، پلی‌متال، طلا، مس، آنتیموان، سرب و روی، کرومیت، تیتان، نیکل، مولیبدن، باریت، فسفات، بوکسیت، شورابه‌ها (پتاس، منیزیم، لیتیم و… ) اشاره کرد و گفت: تنها در پروژه اکتشاف تکمیلی طلای زرشوران به میزان ۵۰درصد به ذخایر این معدن اضافه شده است.

برنامه‌ریزی مشارکت با بخش خصوصی
کرباسیان با بیان اینکه در راستای سیاست‌های سازمان در جهت جذب مشارک بخش خصوصی با شرکت‌های مختلف، جلسات متعددی برگزار شده، اظهار کرد: با فراهم کردن امکان بازدید از محدوده‌های یادشده نسبت به تشویق سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی اقدام شده است و به همین منظور نخستین فراخوان واگذاری محدوده به بخش خصوصی در سال ۹۴ و در طلای نیکوئیه قزوین انجام شده است.

برنامه‌های سال ۹۵
رییس هیات عامل ایمیدرو، در پایان به برنامه‌های سال ۹۵ اشاره کرد و گفت: ایمیدرو در سال ۹۵ ادامه فعالیت‌های اکتشافی را براساس سال‌های ۹۳ و ۹۴ همراه با جذب شریک بخش خصوصی در دستور کار خود دارد، به گونه‌ای که باید تعدادی از طرح‌ها را به اتمام برساند. همچنین از سوی دیگر با ادامه فعالیت‌های اکتشافی، پهنه‌ها و مناطق جدید امید بخشی به ۷۴ منطقه یادشده افزوده خواهد شد که این طرح‌ها در نهایت به گواهی کشف و صدور پروانه بهره‌برداری منتهی می‌شود. رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: رویدادهای معدنی سال ۱۳۹۴ هجری شمسی، به شکلی رقم خورد که کاهش شدید تقاضا به‌ویژه از سوی چین را شاهد بودیم. مهدی کرباسیان با اشاره به اینکه سقوط قیمت مواد اولیه و مواد معدنی در سال گذشته باعت شد تا تولیدکنندگان در سطح جهانی مجبور به کاهش تولیدات خود شوند، افزود: از سوی دیگر این کاهش قیمت موجب مشکلات اقتصادی و کاهش حاشیه سود شرکت‌ها شد و بسیاری از رقبای ضعیف از صحنه رقابت خارج شدند. وی اظهار کرد: البته گفتنی است که در همین سال بیشتر شرکت‌های ایرانی موفق به حفظ تولید و بازار خود شده و توانستند سهم خود را به نسبت در بازارهای داخلی و خارجی حفظ کنند. کرباسیان تصریح کرد: همچنین افزایش تولید در برخی موارد موجب تحمیل هزینه‌های انبارداری و فروش شد، بنابراین سیاست تولیدکنندگان در سال ۹۴ بر اساس رفتار جهانی، افزایش تولید نبوده است.

فولاد و محصولات فولادی
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: میزان تولید فولاد خام کشور در سال ۱۳۹۴ معادل ۱۶۸۰۵هزار تن بود که نسبت به سال ۹۳ از رشد ۲/۸ درصدی (۱۶۲۵۷هزار تن) برخوردار بوده است که پیش‌بینی‌ها بر این است که براساس برنامه تولید سال ۱۳۹۵ و با توجه به شرایط بازارهای جهانی، تولید در سطح سال گذشته باقی خواهد ماند. همچنین میزان تولید محصولات فولادی در سال ۹۴ معادل ۱۵۲۸۴هزار تن بوده و پیش‌بینی می‌شود در سال آینده به حدود۱۶۰۰۰هزار تن برسد که نسبت به سال قبل حدود ۵ درصد افزایش خواهد داشت. کرباسیان افزود: تولید مس کشور در سال۱۳۹۴ به میزان ۱۹۴هزار تن بوده که نسبت به سال قبل تغییری نداشته است. وی تصریح کرد: براین اساس برنامه تولید سال آینده ۲۰۰ هزار تن پیش‌بینی می‌شود که حدود ۳درصد رشد خواهد داشت، همچنین تولید کنسانتره مس در سال ۹۴ حدود ۱۰۳۰هزار تن بوده که نسبت به سال قبل (۸۳۰هزار تن) از رشد ۲۴درصدی برخوردار بوده است. رییس هیات عامل ایمیدرو میزان تولید آلومینیوم کشور در سال ۱۳۹۴ را حدود ۳۵۵هزار تن اعلام کرد و گفت: این رقم نسبت به سال ۹۳ تغییری نداشته و پیش‌بینی می‌شود برای سال ۹۵ این تولید به ۳۶۰هزار تن برسد که شاهد رشد یک درصدی خواهیم بود. کرباسیان اظهار کرد: تولید آلومینا در سال ۹۴ معادل ۲۴۱هزار تن بوده و برای سال ۹۵ پیش‌بینی می‌شود تولید با ۶درصد رشد به ۲۵۶هزار تن برسد.  وی اظهار کرد: در سال ۱۳۹۴ در کشور حدود ۴۲۵۰۰هزار تن سنگ‌آهن تولید شده که پیش‌بینی می‌شود این رقم برای سال آینده به ۴۸میلیون تن برسد که در صورت محقق شدن این رقم با رشد ۱۳درصدی همراه خواهیم بود. مهدی کرباسیان در پایان گفت: همچنین در سال ۹۴ حدود ۱۴۷۰ هزار تن کنسانتره زغال‌سنگ تولید شده و امیدواریم این رقم تا سال آینده به ۱۵۰۰هزار تن برسد.