کاهش قیمت مواد معدنی،‌ شاخص قیمت تولیدکننده معدن را در سراشیبی قرار داد

تدوین استراتژی بهره‌وری معادن، پیش نیاز جذب سرمایه
ژانویه 3, 2016
ارزیابی عملکرد شرکت های خارجی در بخش معدن و صنایع معدنی ایران در دوران تحریم
ژانویه 5, 2016

شاخص قیمت تولیدکننده کل بخش معدن در بهار ۹۴ نسبت به فصل قبل با کاهش ۲٫۸ درصدی و نسبت به فصل مشابه سال گذشته با رشد ۱۸٫۷ درصدی همراه شد.

به گزارش اتاق خبر،گزارش جدید مرکز آمار ایران از تغییرات قیمتی این شاخص حاکی است که بیشترین سهم در افت شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن در فصل بهار امسال نسبت به زمستان سال ۹۳،‌ مربوط به بخش کانی های فلزی بوده است.

در بهار سال جاری شاخص قیمت کانی های فلزی با ۴٫۷درصد افت مواجه شد که این امر به سبب کاهش فعالیت استخراج سنگ های آهنی پدیدار شد. تغییر فعالیت در این بخش نیز تحت تاثیر کاهش قیمت ماده معدنی سنگ ‌آهن به وقوع پیوست. گزارش مرکز آمار نشان می دهد در فصل بهار ۹۴، شاخص قیمت تولیدکننده سرب روی با ۱۹٫۹درصد تنزل همراه شد که دلیل آن افت قمیت ماده معدنی آن عنوان شده است. این شاخص برای سنگ طلا نیز با کاهش ۱۵٫۱درصدی مواجه شد که دلیل آن نیز افت بهای ماده معدنی طلا بوده است.

مرکز آمار در همین حال تاکید کرده که شاخص کل قیمت تولید کننده بخش معدن نسبت به فصل مشابه در سال ۹۳ از افزایش ۱۸٫۷درصدی برخوردار شد.

اما در شرایطی که کانی های فلزی در بهار امسال نسبت به فصل قبل از آن، روند کاهشی را طی کرده اند کانی های غیرفلزی حرکتی معکوس و رو به بالا را پشت سرگذاشته اند. در فصل نخست سال ۹۴،‌ شاخص قیمت استخراج سایر کانی ها، متوسط رشد ۳٫۹درصدی را به ثبت رساندند که این امر به سبب افزایش این شاخص در استخراج سنگ آهک با افزایش ۷٫۲درصدی،‌ سنگ لاشه با رشد ۹٫۸درصدی،‌ سنگ تزئینی با افزایش ۱٫۴درصدی،‌ شن و ماسه با رشد ۱٫۸درصدی و سنگ گچ با افزایش ۵٫۳درصدی بوده است.

در این فصل شاخص قیمت تولیدکننده خاک سرخ و زرد،‌ فلدسپات،‌ آنتیموان و صدف دریایی تغییری نسبت به فصل قبل(زمستان۹۳) نداشت.

شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن ، تغییرات قیمت مواد معدنی تولیدشده به منظور فروش را نشان می دهد. این شاخص، مهمترترین ابزار بررسی عرضه مواد معدنی و اندازه گیری روند قیمت است و کاربردهای گوناگونی از جمله برآورد حساب های ملی کشور به قیمت های ثابت های و ارزیابی برنامه های توسعه اقتصادی دارد.

منبع: اتاق خبر